طراحی سایت فلش

یکی از عناصری که در طراحی سایت کاربرد فراوانی دارد استفاده از فایلهای فلش Flash در سایت است. این فایلها برای اجرا شدن در مرورگر نیازمند افزوده شدن قابلیت نمایش آن در مرورگر هستند که به آن فلش پلیر Flash Player گفته میشود. این پلیر بصورت یک افزونه برای مرورگر های مختلف ارائه شده که با نصب آن تمامی مرورگرها قابلیت اجرای فایلهای فلش را پیدا میکنند.

در تاریخچه طراحی سایت خواندید که از سال ۱۹۹۵ یعنی درست چهار سال بعد از ایجاد اولین سایت html استفاده از فایلهای فلش در طراحی سایت مرسوم شد. در آن زمان از تکنولوژی فلش برای زیبا سازی سایتها و ایجاد منوها و افکت های مختلف در سایت استفاده میشد. ولی اکنون و به مرور زمان استفاده از فلش در طراحی سایت کاربرد کمتری پیدا کرده و کم کم جای خود را به تکنولوژی های نوین مانند html5 داده است. در این مقاله قصد داریم معایب استفاده از فلش در طراحی سایت را بررسی کنیم.

معایب استفاده از فلش در طراحی سایت

۱- حجم بالا :

طراحی سایت هایی که به صورت فلش انجام گرفته حجم بسیار بالایی دارند و در مرورگر کاربر سنگین هستند. طبیعتا این سایتها به مقدار فضای میزبانی وب بیشتری نسبت به سایت‌های عادی احتیاج دارند و نمایش این سایت‌ها در مرورگر کاربر با توجه به حجم آنها به زمان بیشتری احتیاج دارد.

۲- کاهش سرعت سایت :

در گذشته طراحی سایت‌هایی وجود داشت که به صورت کامل به صورت فلش بود و کاربر باید با توجه به سرعت اینترنت خود چند دقیقه صبر میکرد تا سایت به صورت کامل لود شود تا بتواند سایت را ببیند. درست است که با استفاده از فایل‌های فلش میتوان سایت‌های بسیار زیبا به همراه موزیک و افکت‌های مختلف ایجاد کرد اما سرعت سایت را نباید نادیده گرفت. چون کندی سرعت سایت یکی از عوامل آزار کاربران در سایت و افزایش نرخ پرش است.

دقت کنید که با وجود گستردگی نفوذ اینترنت هنوز کاربران بسیاری دسترسی به اینترنت پر سرعت ندارند و نمیتوانند طراحی سایت‌های حجیم که تماما با فلش طراحی شده را مشاهده کنند.

۳- ایندکس نشدن :

یکی دیگر از معایب استفاده از فایل‌های فلش در طراحی سایت این است که موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای یک فایل فلش را بخوانند. اگر مقالات و محتوای سایت شما در فایل فلش قرار داده شده در واقع در موتور جستجو ایندکس نمیشود. پس سایتی که بر اساس تکنولوژی فلش طراحی میشود در عمل نمیتواند رنک خوبی در نتایج داشته باشد.

موتورهای جستجو بر اساس خواندن محتوای سایت ها و ارتباط محتوای سایت با کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر میتوانند نتایج را به کاربر نشان دهند. پس سایتی که محتوای آن توسط اسپایدرهای موتور جستجو قابل خواندن نباشد در عمل هم رتبه خوبی در نتایج ندارد.

۴- اشکال در نمایش :

در ابتدای مقاله گفتم که برای اجرا شدن فایلهای فلش در مرورگر کاربر نیاز به یک افزونه است تا بتواند فایلهای فلش را نمایش دهد. بسیاری از مرورگر ها بصورت پیش فرض این افزونه را ندارند یا نسخه های قدیمی آن را دارند. پس در نمایش فلش با مشکل مواجه میشوند. خصوصا در سیستم های قدیمی یا در گوشی های موبایل.

اگر با تلفن همراه خود وارد سایتهای ایرانی شده باشید متوجه میشوید بخشهای نمایش تبلیغات آن سایتها در تلفن شما نمایش داده نمیشود. چون بسیاری از بنرهای تبلیغاتی برای زیبایی و جلوه بهتر به صورت فلش طراحی میشوند. محصولات شرکت اپل مانند تلفن همراه اپل یا آیپاد از قابلیت فلش پشتیبانی نمیکنند و نمیتوانند این فایل‌ها را نمایش بدهند.

۵- عدم قابلیت اشتراک گذاری :

بخش مهمی از قسمت بازاریابی سایت‌ها توسط اشتراک گذاری مطالب و تصاویر سایت در شبکه‌های اجتماعی و گرفتن لینک و بازدید کننده از این سایتها است. متاسفانه فایل‌های فلش در طراحی سایت قابلیت اشتراک گذاری را ندارند و نمیتوان این فایل‌ها را در این همه شبکه های اجتماعی پخش کرد. این نقص بسیار بزرگ برای استفاده از فلش در طراحی سایت‌هایی است که بازدید بالایی دارند و میخواهند مطالبشان در شبکه‌های اجتماعی توسط کاربران گسترش پیدا کند.

۵ – آپدیت نشدن :

متاسفانه شرکت ادوبی Adobe که مالکیت فلش پلیر را در اختیار دارد ماهیت آمریکایی دارد و بخاطر تحریم های این کشور علیه ایران هیچکدام از کاربران ایرانی نمیتوانند نسخه فلش پلیر خود را از سایت اصلی این شرکت بروز رسانی کنند. و مجبور هستند یا از فیلتر شکن استفاده کنند و یا از سایت‌های دانلود متفرقه نسخه‌های جدید آن را دانلود کنند.

۶ – خطرات امنیتی :

مورد بعدی از معایب استفاده از فلش در طراحی سایت خطرات امنیتی آن است. یک طراح میتواند کدهای مخربی در فایل فلش جایگذاری کند و موقع نمایش آن فایل در مرورگر شما به دسترسی هایی برسد که بسیار خطرناک است. از جمله:

  • مشاهده آی پی و اطلاعات فنی دستگاه شما
  • روشن کردن وب کم بدون اجازه شما
  • روشن کردن میکروفون بدون اجازه شما
  • دسترسی به فایل‌ها و درایوهای سیستم شما

و دسترسی‌هایی از این دست که به راحتی و با چند خط کد مخفیانه می‌توان توسط فایل فلش بدست آورد.

۷- عدم استفاده توسط افراد ناتوان :

بسیاری از افرادی که ناتوانی‌های جسمی مانند ضعف بینایی یا کوری دارند با استفاده از نرم افزارهای صفحه خوان به وبگردی میپردازند. این نرم افزارها متن سایت را به صورت صوتی برای شخص میخواند. این نرم افزارها هم مانند موتورهای جستجو نمیتوانند محتوای یک فایل فلش را بخوانند و عملا در سایت‌های فلش نمیتوان از این نرم افزارها برای افراد ناتوان استفاده کرد.

۸ – هزینه بالا :

آخرین مورد از معایب استفاده از فلش در طراحی سایت مربوط به هزینه های بسیار بالا برای طراحی آن است. افراد کمی هستند که توانایی طراحی سایت کامل با فلش را دارند. بخاطر همین توانایی هزینه‌های زیادی برای طراحی سایت اخذ میکنند. به همین دلیل سفارش این نوع طراحی اصلا به صرفه نیست و از طرفی با این حجم از معایب مختلف دلیلی ندارد که چنین هزینه‌ای برای طراحی سایت فلش صورت گیرد.

موارد استفاده از فلش :

بعد از مطالعه معایب ذکر شده حتما به این فکر افتاده اید که پس مورد استفاده از فلش در طراحی سایت کجاست و اصلا چرا ساخته شده است؟ زمانی که تکنولوژی فلش به برنامه نویسان معرفی شده در طراحی سایت توانایی مانور زیادی نداشتند. سایتها فقط با کمک جاوا اسکریپت امکانات محدودی داشت.

با کمک فلش در طراحی سایت طراحان توانستند امکانات فوق العاده ای به سایتهای خشک و بی روح آن زمان اضافه کنند. همچنین برای ساخت بازی های آنلاین هم از فلش استفاده می‌شود. ولی امروز میتواند تمامی این امکانات را با استفاده از قابلیهای فراوان HTML5 به سایت اضافه کرد.

بیشترین مورد استفاده از فلش در طراحی سایت های امروزی برای نمایش مولتی مدیا مانند پخش کننده فیلم و موسیقی در سایتها است. مانند سایت یوتیوب، آپارات و سایتهایی از این دست که قصد دارند فایل ویدئویی یا صوتی به کاربر ارائه کنند و توسط پلیر فلش میتوانند این کار را به راحتی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست