افزایش سرعت سایت و راهکارهای آن

یکی از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت یک سایت افزایش سرعت سایت است.امروزه هیچکس بیش از ۱۰ ثانیه برای لود شدن سایت صبر نمیکند و اگر در چند ثانیه اول چیزی جلوی چشم کاربر نمایان نشود بلافاصله دکمه برگشت را میزند و به سراغ سایت بعدی میرود. همچنین سرعت سایت یک عامل بسیار مهم در کاهش نرخ پرش سایت است که قبلا در مورد آن توضیح دادیم. عوامل مختلفی در بهبود و کاهش سرعت سایت دخیل هستند که در این مقاله تعداد از آنها مورد بررسی قرار میگیرد عواملی مانند : هاست مناسب , طراحی سایت , افزونه ها , سرویس cdn و …. که در ادامه میخوانید. البته تمرکز ما بیشتر روی سیستم مدیریت محتوی وردپرس است (به علت فراگیر بودن و کاربرد زیاد)اما میتوان همین نکات را برای دیگر سایتها هم بکار گرفت.

افزایش سرعت سایت

سرعت سایت

قبل از اینکه راه های افزایش سرعت سایت را بررسی کنیم باید بدانید که چرا سرعت سایت انقدر مهم است و نیاز به توجه دارد ؟

وقتی کاربری وارد سایت میشود , شما فقط چند ثانیه مهلت دارید که توجه او را جلب کنید و او را به بخشهای مختلف سایت هدایت کنید. بر اساس آمار موتور جست و جوی گوگل فقط ۲ ثانیه دیرتر باز شدن سایت میتواند تا ۱۲ درصد از کاربران و ۴٫۳ درصد از درآمد سایت شما را کمتر کند.

چون بازار رقابت بسیار داغ و تنگاتنگ است و اگر شما نتوانید به موقع خودتان را معرفی کنید بلافاصله کاربر به صفحه نتایج جست و جو برمیگردد و به سراغ سایت رقیب شما میرود. پس متوجه شدید که همین چند ثانیه اول چقدر تاثیر گذار و مهم است و چرا باید سعی کنید حتی ۱ ثانیه سریعتر باشید.

قبل از اینکه ادامه مقاله را مطالعه کنید به سایت gtmetrix.com مراجعه کنید و با وارد کردن آدرس سایت تان از سرعت فعلی سایت خود مطلع شوید و همانطور که مراحل آموزش را طی میکنید مجددا سرعت سایت را تست کنید تا تغییرات را به چشم ببینید.

افزایش سرعت سایت وردپرس wordpress

۱- انتخاب هاست مناسب :

افزایش سرعت سایت به دو عامل بستگی دارد که یکی بخش سخت افزاری و زیر ساخت و دیگری بخش نرم افزاری سایت است.اگر شما از یک شرکت میزبانی وب بی کیفیت و ارزان قیمت سرویس میگیرید طبیعی است که سایت شما کند باشد.یا اگر از سرویس هاست رایگان استفاده میکنید هم اکثر مواقع با مشکل کندی سرویس مواجه میشوید.

یک سرویس دهنده میزبانی وب معتبر و قدرتمند سایت شما را در دیتاسنتر های پر سرعت میزبانی میکند و همچنین اجازه نمیدهد تعداد بیش از اندازه سایت روی یک سرور قرار بگیرد که باعث کاهش سرعت شود.

نکته: اگر اکثریت مخاطبین شما فقط از داخل ایران هستند بهتر است از سرویس های میزبانی داخل کشور استفاده کنید. چون به دلیل کاهش فاصله فیزیکی کاربر تا سرور , سرعت بسیار بالاتری نسبت به هاست خارجی خواهید داشت.

اگر به دنبال یک سرویس میزبانی وب پرسرعت و با کیفیت هستید به صفحه مقایسه پلان های ما مراجعه کنید. حتما سرویس مورد نیاز خود را خواهید دید.

۲ – پوسته مناسب :

نوع قالب طراحی سایت شما هم افزایش یا کاهش سرعت سایت موثر است. برای مثال قالب پیش فرض ۲۰۱۴ در وردپرس را در نظر بگیرید. این قالب بسیار سبک است و خیلی زود لود میشود. اما در مقابل آن قالبهایی وجود دارد که با افزودن هزاران امکانات مختلف از طرفی دست کاربر برای زیباسازی سایت باز میشود و از طرف دیگر سرعت سایت تا حد زیادی کاهش میابد.

اگر نیاز به امکانات خاصی ندارید هرگز از قالب های سنگین استفاده نکنید چون امکاناتی در آنها وجود دارد که شاید هرگز از آن استفاده نکنید.پس باید قالب سایت را با توجه به نیاز و نوع محتوی سایت خود انتخاب کنید.

۳- پلاگین افزایش سرعت :

برای افزایش سرعت سایت های وردپرس پلاگین (افزونه) های فراوانی وجود دارد که یکی از قدرتمند ترین آنها افزونه W3 total cache است. این افزونه قابلیتهای فراوانی به سایت شما میدهد و تا حد بسیار زیاد و چشم گیری سرعت سایت شما را زیاد میکند.

این افزونه را میتوانید از اینجا یا از قسمت افزونه های پنل مدیریت وردپرس نصب کنید. تنظیمات این افزونه کمی پیچیده است اما با کمی صحیح و خطا میتوانید به تنظیمات درست برسید.

برخی از امکانات w3 total cache :

  • قابلیت کش کردن اطلاعات در مرورگر کاربر و افزایش سرعت از این طریق
  • مینیفای minify کردن فایلهای css و جاوا و فشرده کردن آنها
  • افزودن قابلیت expire  به بخش های سایت در مرورگر کاربر
  • افزودن قابلیت Gzip به سایت شما برای افزایش سرعت سایت
  • همخوانی با اکثر سرویس های CDN موجود

به طور کلی این پلاگین از طریق کش کردن (ذخیره اطلاعات در کامپیوتر کاربر) باعث میشود وقتی کاربری وارد سایت شما میشود هربار تمامی اطلاعات از هاست شما بازخوانی نشود بلکه اطلاعات در کامپیوتر کاربر ذخیره شود و با این روش سرعت لود شدن سایت تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

تنظیمات این پلاگین بسیار زیاد و پیچیده است و برای راحتی شما یک فایل از بهترین تنظیمات این افزونه ایجاد شده که میتوانید w3totalcachesettings دانلود کنید و مانند عکس زیر فایل تنظیمات را با یک کلیک در سایت خود آپلود کنید.

افزوه افزایش سرعت

۴- استفاده از CDN

قبلا خواندید که CDN  یا شبکه توزیع محتوی چیست. این شبکه با در اختیار داشتن سرور های مختلف در اکثر کشورهای جهان با کاهش فاصله فیزیکی کاربر تا هاست شما باعث افزایش سرعت سایت میشود.وقتی که شما از سرویس CDN استفاده میکنید اگر سایت شما در آلمان میزبانی شده است و کاربری بخواهد وارد سایت شما بشود نسخه ای از سایت شما که روی سرور ترکیه سرویس دهنده CDN ذخیره شده برای او نمایش داده میشود و با این کار سایت شما خیلی زودتر برای کاربر نمایش داده میشود.

نکته مهم : اگر از CDN در سایت خود استفاده میکنید حتما در قسمت تنظیمات افزونه W3 total cache  گزینه Minify را غیر فعال کنید چون باعث تداخل میشود.

شرکت CloudFlare که از معروف ترین سرویس دهندگان CDN است پلن رایگانی دارد که برای کاربران ایرانی هم قابل استفاده است.

۵ – بهینه سازی تصاویر :

تصاویر بخش جدا نشدنی از سایتها هستند و با توجه به موضوع سایت تعدادی تصویر با اندازه های مختلف در سایت وجود دارد. هم در قالب سایت و هم در محتوی داخلی سایت. باید دقت کنید که استفاده نادرست از تصاویر با اندازه های بیش از حد بزرگ یا سایز نامناسب میتواند باعث کندی سرعت سایت شود. مقالات ۷ نکته مهم در طراحی سایت و طراحی سایت و نکات اصلی آن اطلاعات بیشتری در این موضوع به شما میدهد.

افزونه رایگان WP-SmushIt باعث میشود که تصاویری سایت شما در همان لحظه آپلود شدن تا حد زیادی فشرده شوند بدون آنکه تغییری در کیفیت آن ایجاد شود. فقط کافیست این افزونه را نصب و فعال کنید و باقی مراحل به صورت خودکار انجام میشود.

۶- بهینه سازی صفحه اصلی

بیشترین میزان بازدید هر سایتی از صفحه اصلی آن است و این صفحه بیشترین اهمیت را در جذب مخاطب دارد. برای اینکه صفحه اصلی سایت خود را بهینه سازی کنید باید :

  1. بجای نمایش کل مطالب فقط خلاصه ای از آن را نمایش دهید و لینکی برای خواندن ادامه مطلب وجود داشته باشد
  2. بین ۵ تا ۷ مطلب آخر را در صفحه اصلی قرار دهید.
  3. از تصاویر حجیم و فایل فلش تا حد ممکن استفاده نکنید
  4. ابزارهای غیر ضروری را از صفحه اصلی حذف کنید و به صفحات دیگر سایت انتقال دهید
  5. پلاگین های غیر ضروری را حذف کنید
  6. صفحه اصلی سایت تا حد ممکن ساده باشد و از شلوغی بپرهیزید.
  7. از نمایش بیش از حد تبلیغات در سایت خودداری کنید.

۷- بهینه سازی بانک اطلاعاتی

همانطور که در مقاله اصطلاحات رایج در میزبانی وب خواندید , بانک اطلاعاتی محلی است که تمامی اطلاعات کاربران و مطالب سایت شما در آن ذخیره میشود و پس از گذشت زمان اطلاعات اضافی و بی کاربردی در این بانک جمع میشود که باعث کندی سرعت سایت میشود و برای رفع این مشکل میتواند افزونه WP-Optimize را دانلود و نصب کنید.

این افزونه بصورت خودکار بانک اطلاعاتی سایت شما را از پیش نویس ها , کامنتهای اسپم و موارد اضافی پاکسازی میکند.

۸ – جلوگیری از سرقت پهنای باند :

یکی از عواملی که باعث کاهش سرعت سایت میشود , دزدیده شدن پهنای باند شما توسط سایتهای دیگر است که معمولا این کار با قرار دادن تصاویر سایت شما در سایتهای دیگر اتفاق میافتد. با این روش اگر شخصی در سایت دیگری بخواهد مطالب را مطالعه کنید فایل تصویر از سایت شما برای او خوانده میشود که باعث میشود پهنای باند شما مصرف شود و فشار روی سرور شما ایجاد شود .

برای جلوگیری از دزدیده شدن پهنای باند کدهای زیر را به فایل .htaccess خود اضافه کنید.

disable hotlinking of images with forbidden or custom image option

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?sparringmind.com [NC]

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?google.com [NC]

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?://(www\.)?feeds2.feedburner.com/sparringmind [NC]

RewriteRule \.(jpg|jpeg|png|gif)$ – [NC,F,L]

۹ – قابلیت نمایش مرحله ای Lazyload

وقتی کاربری وارد سایت شما میشود ابتدا بخش بالایی سایت در مرورگر او نمایش داده میشود که کاربر میتواند با اسکرول به سمت پایین ادامه مطالب شما را ببیند و در واقع سایت شما به صورت کامل در یک مرحله در مرورگر کاربر لود میشود.

قابلیت Lazyload کمک میکند تصاویر در مرورگر کاربر فقط در منطقه ای که در مرورگر باز شده نمایش داده شود و هنگامی که کاربر به سمت پایین اسکرول میکند کم کم تصاویر بعدی برای او لود میشود . این کار هم باعث افزایش سرعت سایت و هم باعث کاهش مصرف پهنای باند شما میشود. برای فعال کردن این قابلیت افزونه jQuery Image Lazy Load را نصب کنید.

۱۰ – محدود کردن ذخیره پیش نویس :

قابلیتی در وردپرس وجود دارد که وقتی شما مطلبی منتشر میکنید آن را به عنوان پیش نویس ذخیره میکند و هربار که شما آن مطلب را ویرایش میکنید یک نسخه جدید پیش نویس ایجاد میشود و اگر شما مطلبی را ۸ بار ویرایش کنید پس ۸ فایل پیش نویس در وردپرس شما ایجاد میشود. خوب وقتی که مقاله را در نهایت منتشر میکنید دیگر چه نیازی به اینهمه فایل پیش نویس دارید ؟

افزونه Revision Control تنظیماتی دارد که شما میگویید که برای هر مطلب نهایتا ۲ تا ۳ پیش نویس ذخیره کند و مابقی پیش نویس های قدیمیتر حذف شود.

 

این موارد مهم ترین عوامل در افزایش سرعت سایت وردپرس هستند که با انجام دادن آنها و تست سایت خود در gtmetrix.com متوجه تغییرات محسوس بدست آمده خواهید شد. راه های جانبی دیگری هم برای افزایش سرعت سایت وجود دارد که اگر از آنها مطلع هستید در قسمت نظرات ما را هم در جریان آن بگذارید.

فراموش نکنید افزایش سرعت سایت یک عامل بسیار مهم در : افزایش جذب کاربر , افزایش فروش و درآمد زایی سایت , کاهش نرخ پرش و بهبود رتبه شما در نتایج جست و جو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست