تفاوت UI و UX

در مجموعه مقالاتی که تا امروز در زمینه طراحی سایت، شرایط و استانداردهای مربوط به آن نوشته شد، حتما درباره‌‌ی زبانهای برنامه نویسی  و شرایطی که باید در طراحی سایت رعایت شود از جمله انتخاب رنگ‌ها در طراحی سایت مطالعه کرده‌اید. در ادامه مقالات تفاوت میان ui و ux توضیح داده خواهد شد. در این مقاله درباره تفاوت این دو و نقش آن‌ها در موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین گفته می‌شود.

نقش رابط کاربری (UI) در طراحی سایت

در اصطلاح طراحی سایت ui یا User interface به نمای ظاهری سایت گفته می‌شود.در واقع نشان می‌دهد سایت از نظر ظاهری چه تعاملی با کاربر دارد. بخش‌های مختلف سایت مانند طراحی منو‌ها، نقش فرم‌ها، رنگ‌بندی سایت، سرعت سایت و عواملی از این دست تعیین کننده رابط کاربری سایت می‌باشد. در حقیقت رابط کاربری سایت مانند ویترین یک فروشگاه فیزیکی است که در خیابان و پاساژها با آن روبرو می‌شوید. یک ویترین زیبا باعث می‌شود که شما وارد آن فروشگاه شده و حتی ممکن است منجر به خرید شود،با آن‌که در آن لحظه قصد خرید کردن نداشتید.

در دنیای مجازی هم همین رویکرد وجود دارد. یعنی اگر شما سایتی با طراحی ظاهری زیبا داشته باشید، می‌توانید بسیار راحت مشتریان را به خرید تشویق کنید. رابط کاربری سایت باید در عین زیبایی بتواند نیازهای کاربران را نیز برآورده سازد. یعنی هنگامی که کاربر با جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر  وارد سایت می‌شود بتواند به راحتی به خواسته و هدف خود از آمدن به سایت شما برسد. این مفهوم  UX یا User Experience یا همان تجربه کاربری نامیده می‌شود.

نقش تجربه کاربری (UX) در طراحی سایت

در تجربه کاربری شما باید طوری مراحل خرید و بخش‌های مختلف سایت را طراحی و مدیریت کنید تا بتواند به بهترین وجه ممکن رضایت کاربر را جلب نماید. وقتی شما یک فروشگاه اینترنتی دارید باید مراحل خرید را برای کاربر به آسان‌ترین و سریع‌ترین حالت ممکن برسانید. در طراحی فرم ها دقت کنید که اطلاعات و سوالات اضافی از کاربر نپرسید. زیرا هیچکس دوست ندارد بیوگرافی کامل خود را دراختیار شما قرار دهد. در طراحی فرم ها پرسیدن نام و آدرس ایمیل کافی است.

رنگ در تجربه کاربری

در انتخاب رنگ‌ها هم برای ایجاد تجربه کاربری بهتر باید دقت کرده و استاندارد های لازم را رعایت نمایید. برای مثال در سایت‌هایی که فقط متنی و محتوا محور می‌باشند باید از متن تیره در پس زمینه روشن استفاده شود.  همین‌طور در سایت‌های فروشگاهی و کالا محور از رنگ‌ها و دکمه‌هایی با کنتراست بالا مانند قرمز و نارنجی استفاده کنید تا با حضور کاربر در سایت بلافاصله توجه او جلب شود.

فونت در تجربه کاربری

بخش مهم بعدی در تجربه کاربری استفاده از فونت مناسب در بخش‌های مختلف سایت است. اگر در سایت شما  مقالات زیادی منتشر می‌شود و هدف شما این است که کاربر مقالات شما را کامل بخواند و حتی به سراغ مقالات مرتبط بعدی برود، حتما باید نوع فونت خوانا بوده و سایز آن به اندازه ای تعیین شود که موجب خستگی چشم کاربر نشود. خصوصا برای مقالات طولانی که کاربر باید چندین دقیقه برای خواندن متن وقت بگذارد حتما باید نوع فونت خوانا با سایز مناسب باشد.

منو در تجربه کاربری

مورد بعدی در طراحی سایت استاندارد و کاربر پسند منوی سایت است. بخش‌های مهم سایت باید در منو اصلی  و بخش‌های دارای اولویت کمتر در منوهای ثانویه و جانبی سایت قرار بگیرند. برای مثال اگر شما یک شرکت بزرگ هستید باید لینک مربوط به استخدام را در نوار بالایی سایت قرار دهید تا اکثر کاربران جویای کار برای استخدام به سایت شما سر بزنند.

یک قانون سه مرحله‌ای در طراحی سایت وجود دارد. سایت باید طوری طراحی شده باشد تا هر کاربری با هر نوع خواسته ای وارد سایت شما شد، بتواند با طی کردن نهایتا سه صفحه از سایت شما به خواسته اش برسد. در غیر این صورت کاربر سایت شما را ترک میکند.

پس متوجه شدید که رابط کاربری با تجربه کاربری در طراحی سایت چه تفاوتی دارد و هر کدام شامل چه بخش‌هایی می‌شود. رابط کاربری یعنی هر چیزی که در ظاهر سایت شما وجود دارد. تجربه کاربری یعنی میزان رضایت و سودمند بودن ظاهر سایت. رابط کاربری مناسب کاربر را در سریع‌ترین و کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته اش می‌رساند.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست