پایگاه داده ها در طراحی وب سایت

 

پایگاه داده‌ (دادگان یا بانک اطلاعاتی) به مجموعه‌ای از اطلاعات با ساختار منظم و سامانمند گفته می‌شود. پایگاه‌ داده‌ ها معمولاً در قالبی که برای دستگاه‌ها و رایانه‌ها قابل خواندن و دسترسی باشد ذخیره می‌شوند. آنچه ذخیره‌سازی داده‌ها در پایگاه‌ داده‌ ها را موثر می‌سازد وجود یک ساختار مفهومی برای ذخیره‌سازی و روابط بین داده‌ها است.

پایگاه داده در اصل مجموعه‌ای سازمان یافته از اطلاعات است. این واژه از دانش رایانه سرچشمه می‌گیرد، اما کاربرد وسیع و عمومی نیز دارد.

این وسعت به اندازه‌ای است که مرکز اروپایی پایگاه داده (که تعاریف خردمندانه‌ای برای پایگاه داده ایجاد می‌کند) شامل تعاریف غیر الکترونیکی برای پایگاه داده می‌باشد. در این نوشتار به کاربردهای تکنیکی برای این اصطلاح محدود می‌شود.

طراحی سایت است که میتواند به روش خوبی پایگاه داده را کنترل کند. یک تعریف ممکن این است که:

پایگاه داده مجموعه‌ای از رکوردهای ذخیره شده در رایانه با یک روش سیستماتیک (اصولی) مثل یک برنامه رایانه‌ای است که می‌تواند به سؤالات کاربر پاسخ دهد. برای ذخیره و بازیابی بهتر، هر رکورد معمولاً به صورت مجموعه‌ای از اجزای داده‌ای یا رویدادها سازماندهی می‌گردد.

بخش‌های بازیابی شده در هر پرسش به اطلاعاتی تبدیل می‌شود که برای اتخاذ یک تصمیم کاربرد دارد. برنامه رایانه‌ای که برای مدیریت و پرسش و پاسخ بین پایگاه‌های داده‌ای استفاده می‌شود را مدیر سیستم پایگاه داده‌ای یا به‌اختصار (DBMS) می‌نامیم. خصوصیات و طراحی سیستم‌های پایگاه داده‌ای در علم اطلاعات مطالعه می‌شود.

 

پایگاه داده

 

طراحی سایت

 

مفهوم اصلی پایگاه داده این است که پایگاه داده مجموعه‌ای از رکوردها یا تکه‌هایی از یک شناخت است. نوعاً در یک پایگاه داده توصیف ساخت یافته‌ای برای موجودیت‌های نگه داری شده در پایگاه داده وجود دارد که این توصیف با یک الگو یا مدل شناخته می‌شود.

مدل توصیفی، اشیا پایگاه‌های داده و ارتباط بین آن‌ها را نشان می‌دهد. روش‌های متفاوتی برای سازماندهی این مدل‌ها وجود دارد که به آن‌ها مدل‌های پایگاه داده می گوییم.

پرکاربردترین مدلی که امروزه بسیار استفاده می‌شود، مدل رابطه‌ای است که به طور عام به صورت زیر تعریف می‌شود:

نمایش تمام اطلاعاتی که به فرم جداول مرتبط که هریک از سطرها و ستونها تشکیل شده‌است. در این مدل وابستگی‌ها به کمک مقادیر مشترک در بیش از یک جدول نشان داده می‌شود. مدل‌های دیگری مثل مدل سلسله مراتب و مدل شبکه‌ای طور صریح تری ارتباط‌ ها را نشان می‌دهند که در واقع تمامی اطلاعات سایت در بانک اطلاعاتی آن ذخیره میشود و میتوانید اطلاعات کاربرهای ثبت نام کرده به همراه ایمیل و مشخصات فردی و حتی مقالات درج شده در سایت را در بانک اطلاعاتی پیدا کنید.

در مباحث تخصصی‌تر اصطلاح پایگاه داده به صورت مجموعه‌ای از رکوردهای مرتبط با هم تعریف می‌شود. بسیاری از حرفه‌ای‌ها مجموعه‌ای از داده‌هایی با خصوصیات یکسان به منظور ایجاد یک پایگاه داده‌ یکتا استفاده می‌کنند.

معمولاً پایگاه داده ها بر اساس مدل‌هایی که استفاده می‌کنند تقسیم بندی می‌شوند: ارتباطی، شیء گرا، شبکه‌ای و امثال آن…

مدل‌های داده‌ای به تعیین زبانهای دسترسی به پایگاه‌های داده علاقه‌مند هستند. بخش قابل توجهی از مهندسی مستقل از مدل‌های می‌باشد و به فاکتورهایی همچون اجرا هم‌زمانی، جامعیت و بازیافت از خطاهای سخت‌افزاری وابسته‌است. در این سطح تفاوت‌های بسیاری بین محصولات وجود دارد.

 

پایگاه داده

مفهوم پایگاه داده

 

مفهوم پایگاه داده از دهه ۱۹۶۰ برای کاهش مشکلات فزاینده در طراحی، ساخت، و نگهداشت سسیستم‌های اطلاعاتی (معمولاً با تعداد زیادی کاربرِ نهایی همزمان، و با تعداد زیادی دادهٔ مختلف) ایجاد شده‌است. این مفهوم به همراه مفهوم سیستم‌های مدیریت پایگاه داده که دستکاری مؤثر و کارا به پایگاه داده‌ها را ممکن می‌کند رشد کرده‌است.

اولین کاربردهای اصطلاح پایگاه داده به ژوئن ۱۹۶۳ باز می‌گردد. یعنی زمانی که شرکت System Development Corporation مسئولیت اجرایی یک طرح به نام «توسعه و مدیریت محاسباتی یک پایگاه داده‌ای مرکزی» را بر عهده گرفت. پایگاه داده به عنوان یک واژه واحد در اوایل دهه ۷۰ در اروپا و در اواخر دهه ۷۰ در خبر نامه‌های معتبر آمریکایی به کار رفت.

اولین سیستم مدیریت پایگاه داده در دهه ۶۰ گسترش یافت. از پیشگامان این شاخه چارلز بکمن می‌باشد. مقالات بکمن این را نشان داد که فرضیات او کاربرد بسیار موثرتری برای دسترسی به وسایل ذخیره‌سازی را مهیا می‌کند. در آن زمانها پردازش داده بر پایه کارت‌های منگنه و نوارهای مغناطیسی بود که پردازش سری اطلاعات را مهیا می‌کند.

دو نوع مدل داده‌ای در آن زمانها ایجاد شد:

CODASYL موجب توسعه مدل شبکه‌ای شد که ریشه در نظریات بکمن داشت و مدل سلسله مراتبی که توسط North American Rockwell ایجاد شد و بعداً با اقباس از آن شرکت IBM محصولIMS را تولید نمود.
مدل رابطه‌ای توسط E. F. Codd در سال ۱۹۷۰ ارائه شد. او مدل‌های موجود را مورد انتقاد قرار می‌داد. برای مدتی نسبتاً طولانی این مدل در مجامع علمی مورد تأیید بود.

اولین محصول موفق برای میکرو کامپیوترها dBASE بود که برای سیستم‌ عامل‌های CP/M و PC-DOS/MS-DOS ساخته شد. در جریان سال ۱۹۸۰ پژوهش بر روی پایگاه‌های مدل توزیع شده و ماشین‌های پایگاهی (database machines) متمرکز شد، اما تأثیر کمی بر بازار گذاشت.

در سال ۱۹۹۰ توجهات به طرف مدل شی گرا جلب شد. این مدل جهت کنترل داده‌های مرکب لازم بود و به‌ سادگی بر روی پایگاه داده‌های خاص، مهندسی داده (شامل مهندسی نرم‌افزار منابع) و داده‌های چند رسانه‌ای کار می‌کرد.

در سال ۲۰۰۰ نوآوری تازه‌ای رخ داد و پایگاه اکس‌ام‌ال (XML) به وجود آمد. هدف این مدل از بین بردن تفاوت بین مستندات و داده‌ها است و کمک می‌کند که منابع اطلاعاتی چه ساخت یافته باشند یا نه در کنار هم قرار گیرند.

 

مفهوم پایگاه داده

مدل‌های پایگاه داده

 

الگوی کاری کاربران پایگاه داده‌ها را در سطح منطقی مشخص می‌کند. شگردهای مختلفی برای مدل‌های داده‌ای وجود دارد. برای هر یک از مدل‌های منطقی اجراهای فیزیکی مختلفی قابل پیاده‌سازی است و سطوح کنترل مختلفی در انطباق فیزیکی برای کاربران مهیا می‌کند.

این مدل‌ها عبارتند از مدل تخت، مدل سلسله مراتبی، مدل شبکه‌ای و مدل رابطه‌ای. مدل رابطه‌ای اساس کار سامانه مدیریت پایگاه داده‌های امروزی است.

نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده‌ها DBMS

 

 سامانه مدیریت پایگاه داده‌ها یک نرم‌افزار رایانه‌ای است که با هدف مدیریت پایگاه داده‌ها طراحی شده‌است به گونه‌ای که کاربر درگیر مسائل مربوط به ذخیره و بازیابی و شاخص بندی داده‌ها نمی‌شود و بر روی طراحی منطقی پایگاه تمرکز می‌نماید.

 

نرم‌افزار مدیریت پایگاه داده ای رابطه RDBMS

 

از انواع مدلهای مدیریت یک پایگاه داده می باشد که موجودیت های آن بر اساس روابطی که با یکدیگر دارند مدیریت می شوند.

جداول مورد نیاز سایت فروشگاهی عبارتند از :

1- جدول Main: که جهت ذخیره اطلاعات سایت از قبیل توضیحات سایت و شماره های تماس و رمز عبور صفحه مدیریت سایت و…

2- جدول Product : برای ثبت اطلاعات کالاها و یا محصولات با فیلدهای شماره شناسه، کد کالا، نام کالا، توضیحات کالا، کلمات کلیدی، قیمت کالا و برخی از فیلدهای جانبی

3- جدول Order : جهت ثبت سفارشات در سایت که تشکیل شده از فیلدهای IdProduct،کد کالا، نام مشتری، تلفن مشتری، نشانی مشتری، سوالات مشتری درباره کالا

 

مدل های پایگاه داده

 

برای شروع با همین سه جدول اصلی سایت، جدول محصولات و جدول سفارشات DataBase را ایجاد می کنیم.

 

البته با این تفاوت که پسوند بانک اطلاعاتی ساخته شده را به خاطر استفاده از کانکش های سنتی قبلی پسوند بانک را در قسمت مسیر ساخت دیتابیس جای پسوند (accdb) از پسوند (mdb) مخصوص بانک اطلاعاتی 97-2003 در نظر گرفتi و بانک را ایجاد میکنیم.

جهت ارتباط سایت با دیتابیس از ConnectionString زیر استفاده نمائید:

Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; data source=” & Server.MapPath(“WebSite.mdb“)

پس از ایجاد اولیه پایگاده داده یا (DataBase) اکسس صفحه ای مشاهده خواهید نمود که بر روی تب آن نام Table1 درج شده است، بهتر است برای راحتی کار از تب Views واقع در منوی Datasheet که بطور پیش فرض انتخاب شده گزینه View را در حالت Design کلیک می کنیم، پنجره ای مبنی بر تغییر نام جدول نمایان می شود که برای ساخت اولین جدول نام Table1 را به Main تغییر می دهیم.

بعد از تغییر دادن نام جدول، جدول ما در حالت طراحی نشان داده خواهد شد که دو ستون بنام های Feild Name و Data Type دارد با خصوصیاتی که در کادر پایین آن قرار دارد.

طبق اطلاعات مورد نیاز برای جدول Main در قسمت ستون Feild Name به ترتیب از چپ به راست IdMain،AboutMain،TelphoneNo،PassMain نوشته و نوع داده ها (Data Type) برای IdMain باید از AutoNumber و یا Number و برای فیلدهای بزرگ مثل فیلد درباره سایت از نوع داده ای Memo و برای دیگر فیلدها از نوع داده ای Text استفاده می کنیم، و در انتها دکمه Save را می زنیم تا جدول ذخیره شود.

دو جدول دیگر را طبق جدول Main ایجاد کرده، البته برای ایجاد جدول ابتدا از منوی Create گزینه Table را انتخاب کرده و سپس به مانند جدول Main ادامه دهید، فقط برای فیلدهایی که عددی و در محاسبات مورد استفاده قرار خواهند گرفت، Number انتخاب نمائید.

 

در پایان اگر به دنبال یک تیم حرفه ای با سالها سابقه عملی و هزاران پروژه انجام شده برای پروژه طراحی سایت خود هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 

فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت                     نقش مالتی مدیا در طراحی وب سایت       آیا سایت شما می تواند ترافیک را کنترل کند؟

صفر تا صد راه اندازی سایت و طراحی سایت           طراحی سایت و انتخاب رنگ ها               استفاده از تصویر در طراحی سایت

سوالاتی که باید از شرکت طراحی سایت بپرسید        7 نکته مهم در طراحی سایت              طراحی سایت با قالب آماده

استفاده از جاوا در طراحی سایت و زیباسازی آن           قیمت طراحی سایت                       طراحی سایت و زبانهای برنامه نویسی آن

 

 

 

 

جهت آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات فراکارانت مشاهده صفحات زیر توصیه شده است…

 

مقایسه پلانهای خدمات و محصولات فراکارانت      نمونه کارهای طراحی سایت فراکارانت      مقالات خدمات دیجیتال مارکتینگ        مشخصات خدمات و محصولات فراکارانت

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست