استفاده از تصویر در طراحی سایت

یک تصویر به اندازه صدها کلمه می‌تواند در انتقال مفاهیم به کاربر موثر باشد. همین جمله نشان دهنده اهمیت استفاده از تصویر در طراحی سایت است. استفاده مناسب از تصویر به کاربران کمک میکند بهتر و راحت‌تر متوجه موضوع مطالب شده و درک مطلب بهتری داشته باشند. از سوی دیگر رد جذب مخاطبین بسیار موثر است، زیرا جلوه بصری سایت را افزایش داده و سایت را از حالت خشکی و یکنواخت بودن خارج می‌کند.

اما برای استفاده از تصویر در طراحی سایت هم مانند سایر امکانات، باید قوانین و اصول خاصی رعایت شود تا نتیجه مطلوب ایجاد شده و رابط کاربری سایت را بهبود ببخشد. در مواردی رعایت نکردن برخی اصول مربوط به بارگذاری تصاویر موجب کاهش سرعت سایت و درنهایت ترک کاربران از سایت خواهد شد. در ادامه با ویژگی‌های یک تصویر مناسب در سایت آشنا شوید.

اهمیت تصویر در طراحی سایت چیست؟

تصویر بالا آنالیز انجام شده بر روی چشم ۵۰۰ کاربر مختلف از یک سایت است که نشان می‌دهد پس از ورود کاربران به سایت کدام بخش‌ها بیشتر از همه مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید منوی اصلی سایت و بعد از آن بخش‌های دارای تصویر از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که هر کاربر بعد از ورود به سایت به آن توجه می‌کند. پس باید از تصاویر به شکل درست در طراحی سایت استفاده کرد تا بهترین بازدهی در جذب مخاطبین ایجاد شود. در ادامه با ویژگی‌های تصویر مناسب بیشتر آشنا شوید.

 

۱-تصاویر متناسب با محتوای سایت

هنگامی که قصد دارید برای سایت و مطالب خود تصویری انتخاب کنید باید بدانید که کدام تصویر در طراحی سایت شما مناسب است. استفاده از هر نوع تصویری در سایت مجاز نیست. تصویر باید متناسب با محتوا و اهداف سایت شما باشد. به طور کلی نوع تصویر باید با موضوع و هدف سایت شما یکسان باشد تا  کاربر پساز ورود به سایت با یک نگاه متوجه شود موضوع چیست.

اگر در سایت مقاله منتشر می‌کنید در میان مقالات از یک یا چند تصویر مرتبط با موضوع با مقاله خود استفاده کنید. این کار هم به کاربر کمک می‌کند تا بهتر متوجه مطالب شما بشود و هم در مقالات طولانی جلوی خستگی کاربر را می‌گیرد. از طرف دیگر در سئو و بهبود رتبه سایت نیز اثرگذار است. توصیه می‌شود در طراحی سایت فروشگاهی هم حتما تصاویر با کیفیت و مناسب با نوع محصول را قرار دهید تا کاربر بتواند بهتر تصمیم‌گیری نموده و با اطمینان خاطر بیشتری خرید کند.

 

۲- حجم و سایز تصویر در طراحی سایت

نکته بعدی که باید در هنگام استفاده از تصویر در طراحی سایت به آن دقت کنید مربوط به حجم فایل تصویر و سایز آن است که هر یک اصول خاص خود را دارد. طبق تحقیقات، متوسط حجم صفحه یک طراحی سایت حدود ۱٫۲۵ مگابایت است که ۶۱٫۵% از این حجم مربوط به تصویر در طراحی سایت است. در انتخاب تصاویر باید دقت کنید سایز آن‌ها مناسب با عرض صفحه و اندازه مقالات شما باشد.

برای مثال اگر در مقالات سایت خود از تصاویر استفاده میکنید سایز ۶۰۰*۴۰۰ می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر تصویر انتخابی شما بزرگتر از این مقدار است میتوانید با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ خیلی راحت سایز تصویر را کوچک کنید یا بخشهای اضافی آن را کات کنید.

حجم تصویر در طراحی سایت هم بخش مهم بعدی است. سعی کنید تا حد ممکن از تصاویر با فرمت png , jpeg استفاده کنید. این فرمت ها در عین حال که کیفیت مناسبی دارند حجم خیلی کمی می‌گیرند و در نتیجه حجم نهایی صفحه سایت شما سبک می‌شود. در مقابل تصاویری با فرمت bmp ،tiff بسیار حجیم هستند و استفاده از آن‌ها در طراحی سایت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

چند توصیه درباره کاهش حجم تصاویر سایت

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های فراوانی برای کاهش حجم تصویر در طراحی سایت وجود دارد که می‌تواند تصاویر شما را بصورت اتوماتیک فشرده سازی کند. بدون آنکه کیفیت آن کم شود. از معروف‌ترین این افزونه‌ها که رایگان هم هست میتوان به Smushit اشاره کرد. این پلاگین را میتوانید از :

پنل مدیریت وردپرس >> افزونه ها >> افزودن

نصب کرده و فقط کافیست آن را فعال کنید و هیچ تنظیمات خاصی ندارد. بعد از فعال سازی بصورت اتوماتیک هر تصویر در طراحی سایت، بدون تغییر در کیفیت آن فشرده می‌شود.

از سایت‌های زیر هم می‌توانید به صورت آنلاین تصاویر خود را کم حجم کرده و نسخه کم حجم شده آن را دانلود کنید :

طراحی سایت با فراکارانت

توجه کنید در هنگام استفاده از تصویر در طراحی سایت حتما باید نکات رعایت شده در این مقاله را رعایت کنید. زیرا تصاویر در طراحی سایت مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. استفاده درست از تصویر موجب زیبایی جلوه بصری، افزایش جذب مخاطبین و افزایش سود دهی آن خواهد بود. این موضوع می‌تواند تا حد چشمگیری رضایت کاربر از سایت شما را افزایش داده و در صورت استفاده نادرست از تصاویر باعث می‌شود صفحات سایت بسیار سنگین شده و کاربر در مراجعه به هر صفحه از سایت با کاهش سرعت مواجه شده و درنهایت آن را ترک خواهد کرد.

مجموعه فراکارانت با بیش از دو دهه تجربه در حوزه طراحی سایت آماده به اشتراک گذاری تجربیات با شما است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست