تفاوت لینوکس و ویندوز، تفاوت هاست ویندوز و هاست لینوکس

تفاوت لینوکس و ویندوز، یکی از متداولترین سوالاتی است که کاربران در هنگام انتخاب سیستم عامل با آن مواجه میشوند. البته ممکن است این سوال برای کاربران هاستینگ نیز که قصد راه اندازی سرویس هاستینگ خود را دارند نیز بوجود بیاید که در این مقاله به تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوز نیز پرداخته میشود.

البته تفاوت هاستینگ برای خریداران میزبانی وب (هاستینگ) زیاد محسوس نیست و تنها در صورتیکه قصد استفاده از برنامه کاربردی تحت وب مانند یک نرم افزار تولید و مدیریت محتوا یا نرم افزار کاربردی حسابداری یا اتوماسیون تحت وب را داشته باشند، این تفاوت به دلیل زبان های متفاوت برنامه نویسی کمی مهمتر خواهد شد.

ولی بطور کلی کاربر عادی که تنها قصد طراحی سایت HTML داشته باشد یا بخواهد فقط از سرویس ایمیل POP3 هاستینگ خود استفاده کند  استفاده از هاست لینوکس یا ویندوز برایش فرق چندانی ندارد.

بهر حال در عناوین این تفاوت ها به دلیل تخصصی بودن شرکت فراکارانت در ارائه خدمات هاستینگ تفاوت هاست ویندوز و هاست لینوکس را در اولین عناوین بررسی نموده ایم و سپس به تفاوت سیستم عامل ها برای نصب بر روی کامپیوتر شخصی یا سرور خواهیم پرداخت.

 هاستینگ

تفاوت سرویس هاستینگ ویندوز و لینوکس و راهنمایی انتخاب ویندوز یا لینوکس :

در زمينه ميزبانی وب همواره 2 سيستم عامل مهم وجود داشته است: ويندوز و يونيکس (لينوکس).

مهمترين سوالی که همواره در اين زمينه از ما ميشود آن است که کدام سيستم برای سايت ما مناسب است؟ ويندوز يا لينوکس؟ پاسخ ما با توجه به هدف شما از داشتن وب سايت و برنامه ای که برای طراحی سايت در نظر داريد متفاوت است.

ما اکثرا به مشتريان خود توصيه ميکنيم که برای شروع با لينوکس شروع کنند. اگر در آينده نياز به گسترش کار و استفاده از قابليتهای ويندوز به وجود آمد سايت خود را به ويندوز منتقل نمايند.

معمولا سرورهای ويندوز قابليتهای بيشتری دارند و البته از نظر هزينه گرانتر از لينوکس ميباشند. اما سرورهای لينوکس معمولا با ثبات تر هستند و از نظر سرعت نيز بين دو سيستم تفاوت چندانی وجود ندارد. از نظر امنيت سرورهای لينوکس امن تر از ويندوز هستند.

اما ما در شرکت فراکارانت با در نظر گرفتن تمامي مسائل امنيتی بر روی هر دو سيستم امنيت هر دو پلاتفرم را تضمين مينماييم و به شما پيشنهاد ميکنيم در هنگام انتخاب سرور بيشتر به امکاناتی که به شما ارائه ميشوند توجه کنيد.

عده ای تصور ميکنند که برای استفاده از سرور لينوکس، بايد بر روی کامپيوتر خود سيستم عامل لينوکس نصب کنند. اين فرضيه 100% اشتباه است و کاربران با هر سيستم عاملی ميتوانند به سادگی از خدمات سرورهای لينوکس و سايتهايی که بر روی اين سيستم عامل قرار دارند استفاده نمايند. در کاربری خدمات اين سرورها هيچ مشکلی وجود ندارد و بعضا حتی از کار با ويندوز نيز راحتتر است.

راحتی استفاده:

پس از گذشتن زمان زيادی از توسعه هر دو سيستم، اين دو تفاوت زيادی از جهت راحتی استفاده ندارند، و در واقع راحتی مديريت هرکدام از اين سيستم‌ها به مهارت شخص استفاده ‌کننده بستگی دارد. در اينجا بايد به دو نکته توجه داشت: يکی اينکه سرورهای لينوکس دارای قابليت مديريت از راه دور ساده‌تر و ايمنتری نسبت به ويندوز هستند، و همچنين اينکه برای مديريت يک وب‌سايت به تنهايی، چون هر دو سيستم از پروتکل‌های استانداردی مثل FTP استفاده می‌کنند، اصولاً برای کاربران تفاوت قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. بنابراين، اين که شما شخصاً از چه سيستم‌عاملی در کامپيوترهای شخصی خود بهره می‌بريد نبايد در انتخاب سيستم‌عامل سرور شما تأثيری داشته باشد.

قابليت اطمينان:

سرورهای لينوکس از قابليت اطمينان به مراتب بيشتری نسبت به ويندوز برخوردارند. به حدی که در هيچ پروژه بر پايه شبکه‌ای که امنيت نقش عمده‌ای را داراست، از سرورهای ويندوز استفاده نمی‌شود.

برخلاف تصور عده‌ای از مردم، مشکلات امنيتی ويندوز با ويرايش‌های جديد اين سيستم هم برطرف نشده است. به عنوان مثال Microsoft پيش از ارائه Windows 2003 اين وعده را می‌داد که اين سيستم‌عامل “ايمن ترين” محصول اين شرکت است. ولی پس از گذشت زمانی کمتر از يک ماه از شروع زمان ارائه اين سيستم و پس از کشف صدها حفره امنيتی در اين نرم‌افزار، مسئولان شرکت Microsoft به اشتباه خود در ايمن تلقی کردن اين سيستم، اعتراف کردند.

البته ناگفته نماند که اين به معنی اطمينان کامل به سرورهای لينوکس و يا عدم استفاده مطلق از سرورهای ويندوز نمی‌باشد، بلکه هدف ما صرفاً مقايسه اين دو سيستم است.

 

میزبانی وب

 

عملکرد:

کارهای بسيار کمی وجود دارند که به يکی از اين دو سيستم بتوان انجام داد و ديگری از انجام آن ناتوان باشد. تفاوت عمده در ابزارهای مورد استفاده است.

به عنوان مثال معمولترين نرم‌افزار سرور وب برای لينوکس، آپاچی است. ولی در ويندوز از IIS استفاده می‌شود. نکته جالب اين است که اکثر ابزارهای تحت لينوکس، به ويندوز هم منتقل شده‌اند. ولی ابزارهای کمی از ويندوز به لينوکس منتقل گشته‌اند که خود اين امر مفيدتر بودن ابزارهای تحت لينوکس را نشان می‌دهد.

استفاده از منابع سخت‌افزاری سيستم:

سيستم‌های لينوکس، بسيار صرفه‌جویانه‌تر از سيستم‌های ويندوز به استفاده از منابع سخت‌افزاری سيستم (از قبيل حافظه و پردازنده) می‌پردازند. يک سيستم سرور لينوکس، به راحتی می‌تواند تحت يک کامپيوتر 486 با تنها 16MB حافظه راه‌اندازی شود، کاری که حتی تصور آن برای يک سيستم سرور ويندوز هم محال می‌باشد.

اين امر باعث می‌شود که در دو سيستم ويندوز و لينوکس که هر دو بر روی سخت‌افزار يکسان اجرا می‌شوند، سيستم لينوکس هميشه منابع آزاد بيشتر و بنابراين، قدرت کاری بيشتری نسبت به سيستم ويندوز داشته باشد.

سازگاری با محصولات Microsoft:

اين که اکثر کامپيوترهای شخصی جهان از ويندوز استفاده می‌کنند، غيرقابل انکار است. اين امر باعث می‌شود که پشتيبانی از محصولات Microsoft يک حسن برای يک سرور محسوب شود و در صورت نیاز به برنامه نویسی ASP و ASP. NET استفاده از سرور ویندوز پیشنهاد می شود.

لازم به توضیح است ویندوز به دلیل قیمت بیشتر و رقابت با لینوکس بانک اطلاعاتی مای اس کیو ال و برخی از زبانهای برنامه نویسی را پشتیبانی میکند و این امر تا حد زیادی مشتریان هاست ویندوز را راضی نگه داشته است .

 

توجه داشته باشید اگر قرار باشد از سرویس هاست بهینه برای طراحی سایت خود برخوردار باشید باید آن را بشناسید و انتخاب آن را به طراح سایت یا دیگران واگذار نمایید.

در پایان اگر احساس می کنید سوالاتی دارید که در این مقاله پاسخ آن وجود ندارد می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید  تا در کوتاه ترین زمان به شما پاسخ دهند.

 

خرید کدام پلن هاست برای شما مناسب است؟

صفر تا صد طراحی سایت و راه اندازی سایت

نحوه دریافت گزارشات مصرف هاستینگ

اصطلاحات رایج در میزبانی وب

راهنمای انتخاب هاست مناسب

آموزش کنترل پنل مدیریتی plesk

نمایندگی حجمی هاست reseller

انواع پلن هاست

 

 

جهت آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات فراکارانت مشاهده صفحات زیر توصیه شده است…

 

مقایسه پلانهای هاست     مقایسه پلانهای طراحی سایت    نمونه کارهای طراحی وب سایت       مشخصات خدمات و محصولات فراکارانت

 

 

   

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 24 بهمن 1394


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست