راهنمای انتخاب دامنه

اهمیت انتخاب دامنه

امروزه تقریبا تمامی کسب و کارها برای معرفی خود، نیاز به راه اندازی سایت دارند. برای شروع کسب و کار آنلاین قبل از هر چیز شما به یک ارائه دهنده معتبر برای هاست و دامنه مناسب نیاز دارید.

دامنه‌ها معرف برند و نام شما هستند. پس در انتخاب دامنه دقت فراوانی داشته باشید.

اگر برای سایت خود برنامه ریزی بلند مدت دارید و هدفی را دنبال می‌کنید، باید بدانید انتخاب دامنه مناسب اولین گام در موفقیت شماست.

در آینده می‌توانید در همه بخش های سایت خود از قبیل: هاست، سیستم مدیریت محتوا، طراحی سایت و غیره، تغییراتی ایجاد کنید. اما دامنه دیگر قابل تغییر نیست.

به عنوان مثال:

اگر شما یک دامنه به نام book.com ثبت کنید، با توجه به نام دامنه، طبیعی است شما باید در مورد کتاب و نشریات، در سایت خود مطلب قرار دهید. ممکن است شما بعد از مدتی متوجه شوید که این موضوع دلخواه شما نبوده یا نمی‌توانید محتوای کافی برای آن تولید کنید.

برای حل این مشکل دو راه پیش روی شماست:

  1. باید یک دامنه دیگر برای موضوع دلخواه خود ثبت کنید و از صفر شروع کنید. این امر به معنای از دست دادن تمامی مخاطبان قبلی و هدر رفتن ساعت‌ها زمان و تلاش شما می‌باشد.
  2. بر روی همین دامنه فعلی، محتویات غیر مرتبط منتشر کنید که نتیجه آن نارضایتی کاربران و از دست دادن آن‌ها خواهد بود.

به همین دلیل قبل از راه‌اندازی سایت، انتخاب یک دامنه مناسب بسیار مهم و کلیدی است.

 

راهنمای انتخاب دامنه

انتخاب دامنه های عمومی یا اختصاصی:

به طور کلی دامنه‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که شما با توجه به نوع محتوا و کاربرد سایت، می‌توانید نوع دامنه را انتخاب کنید.

دامنه عمومی:

این نوع دامنه‌ها معنای خاصی ندارند و شنیدن آن مفهوم خاصی در ذهن کاربر تداعی نمی‌کند و می‌توانید هر نوع مطلبی در آن منتشر کنید. معمولا سایت‌هایی که سعی در جذب کاربر از طریق انتشار مطالب متنوع با موضوعات گوناگون دارند این نوع دامنه‌ها را انتخاب می‌کنند. مانند دامنه gizmodo.com.

شنیدن نام این دامنه، چیز خاصی را در ذهن شما یادآوری نمی‌کند و در این نوع سایت‌ها طیف وسیعی از انواع مطالب علمی تا اخبار فناوری و سایر مطالب منتشر می‌شود و مخاطبان بسیار زیادی از سراسر جهان دارد.

دو نمونه معروف در رابطه با ثبت دامنه

یکی از معروف‌ترین دامنه های عمومی ثبت شده تا امروز Google.com است. که معنای لغوی خاصی ندارد، اما خدمات بسیار زیادی تحت همین نام به کاربرانش در سرتاسر جهان ارائه می‌کند.

حال اگر شرکت گوگل با نام searchengine.com شروع می‌کرد، آیا باز هم می‌توانست خدمات گوناگون را تحت یک دامنه اختصاصی ارائه دهد؟

به این فکر کنید که چرا شرکت Microsoft نام موتور جستجوی خود را به بینگ (Bing) تغییر داد؟ چون این نام می‌تواند در آینده صدها خدمات جانبی را در خود جای دهد، بدون این‌که شنیدن آن مفهوم خاصی به کاربر منتقل کند.

دامنه اختصاصی:

در مقابل دامنه‌های عمومی، نوع دیگری از دامنه وجود دارد که به مفهوم خاصی اشاره می‌کند و با شنیدن نام آن بلافاصله متوجه موضوع سایت می‌شوید، مانند دامنه download.com، که طبیعتا با شنیدن این نام، مفهوم دانلود و معرفی نرم افزار به ذهن مخاطب وارد می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید در خصوص موضوعات تخصصی مطلب بنویسید، می‌توانید یک دامنه اختصاصی انتخاب کنید که معرف شما باشد.

طبیعی است افرادی که در گوگل کلمه تخصصی “دانلود نرم افزار” را سرچ می‌کنند در صفحه نتایج بیش‌تر روی لینک‌هایی کلیک می‌کنند که کلمه دانلود در آن به کار رفته باشد.

پس اگر یک کسب و کار نوپا هستید و برنامه بلند مدت شما تبدیل شدن به یک برند شناخته شده است، پیشنهاد می‌کنم هنگام انتخاب دامنه تمرکز شما بر روی دامنه های عمومی باشد.

با رعایت نکات زیر یک انتخاب دامنه مناسب داشته باشید

با com. شروع کنید

میان تمامی پسوندها، پسوند com. ارزش و اعتبار بالاتری دارد. پسوند com. یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین پسوندهای دامنه است.

بسیاری از برندها و سایت های معتبر در کنار تمامی دامنه های خود یک دامنه com. هم به عنوان دامنه اصلی خود ثبت می‌کنند. همین کار اعتبار این نوع دامنه را بالاتر می‌برد.

همیشه قبل از ثبت یک دامنه بررسی کنید که پسوند com. آن، برای ثبت آزاد باشد. اما اگر قبلا ثبت شده بود به دنبال نام دیگری برای دامنه خود بگردید. زیرا اکثریت کاربران وقتی نام یک برند را می‌شنوند آن را به صورت brandname.com وارد می‌کنند.

در صورتی که نام com. توسط شخص دیگری قبلا به ثبت رسیده باشد، شما تعداد زیادی از مخاطبین خود را به سمت سایت دیگری هدایت می‌کنید.

برای مثال:

شخصی که برند نوکیا را در جایی می‌بیند و قصد دارد اطلاعات بیش‌تری در مورد آن کسب کند در ۹۰% مواقع بدون جست و جو به آدرس nokia.com می‌رود.

حال اگر این دامنه متعلق به شرکت نوکیا نباشد و شخص دیگری یک سایت متفرقه بر روی آن دامنه راه اندازی کرده باشد. این موضوع سبب می‌گردد، شرکت نوکیا سالانه هزاران کاربر جدید را به خاطر هدایت آن‌ها به سایت دیگری از دست بدهد.

انتخاب دامنه بدون چند فهمی:

بعضی از کلمات خصوصا در زبان فارسی برای کاربران معانی متفاوتی ایجاد می‌کند و شما باید در هنگام انتخاب دامنه، نامی انتخاب کنید که اگر به صورت شفاهی به شخصی گفته شد، آن شخص بدون مشکل وارد سایت شما شود.

برای مثال کلمه”سامانه “را در نظر بگیرید. دامنه ای که برای این کلمه قابل ثبت است هم به صورت samaneh.com و هم به صورت samane.com است.

حال اگر شما به شخصی آدرس سایت را به صورت، سامانه دات کام بگویید. این شخص در هنگام تایپ آدرس در مرورگر نمی‌داندمنظور شما آدرس samaneh است یا samane، و همین موضوع باعث می‌شود کاربران زیادی از سایت شما ناخواسته به سایت دیگری هدایت شوند.

پس تا حد ممکن کلماتی را که چند فهمی ایجاد می‌کنند، در دامنه خود بکار نبرید. اگر مجبور به انجام این کار هستید تمامی حالت های نوشتن آن دامنه را ثبت کنید و به سایت خود انتقال دهید.

دامنه کوتاه و قابل حفظ کردن :

برای این‌که بتوانید نام سایت خود را به صورت شفاهی و کتبی گسترش دهید، در هنگام انتخاب نام دامنه باید کوتاه‌ترین نام ممکن که موضوع سایت شما را بیان می‌کند را انتخاب کنید.

دامنه های کوتاه به راحتی حفظ و انتقال داده می‌شوند. این موضوع خود، باعث افزایش تعداد کاربران سایت شما می‌شود. همچنین اگر سایت های رقیب زیادی دارید، انتخاب دامنه کوتاه به شما کمک می‌کند مخاطبین بیش‌تری به سمت خود هدایت کنید.

دامنه های برتر را خریداری کنید :

ممکن است هنگام ثبت دامنه متوجه شوید که آن دامنه قبلا ثبت شده. اما شما به همان دامنه نیاز دارید، چون برای آن برنامه ریزی کرده‌اید. در این هنگام می‌توانید با مالک قبلی دامنه وارد مذاکره شوید و دامنه را از او خریداری کنید.

هرچند ممکن است در این مواقع مالک قیمتی چندین برابر قیمت اصلی اعلام کند، اما برای حفظ برند بهتر است که آن را خریداری کنید. گرچه هزینه‌ی زیادی پرداخت کرده‌اید اما این مبلغ در دراز مدت به شما برمی‌گردد.

برای مثال، دامنه معروف pizza.com در سال ۱۹۹۴ توسط آقای کریس کلارک به قیمت فقط ۲۰ دلار خریداری شده بود، اما در نهایت به قیمت ۲٫۶۰۰٫۰۰۰ دلار، به شرکت پیزا فروخته شد. این نشان دهنده اهمیت حفظ برند در نام دامنه است.

نکته‌ای در این زمینه:

اگر بازار هدف مخاطبان شما فقط کشور ایران است و نیازی به مخاطبان خارج از کشور ندارید، می‌توانید از پسوند ir. استفاده کنید. چون این دامنه اشاره به کشور ایران دارد، برای جست و جوی های داخل کشور براساس کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبه بهتری خواهد داشت.

اجازه سوء استفاده ندهید:

اگر کسب و کار شناخته شده و معتبری دارید، پس سعی کنید در هنگام انتخاب دامنه تمام پسوند های معروف آن را هم ثبت کنید. برای مثال وقتی شما برند یا کسب و کار معتبر و شناخته شده ای هستید و دامنه example.com متعلق به شماست، سعی کنید پسوند های net، .info، .ir. را هم به نام خودتان ثبت کنید.

با این کار جلوی افرادی را که سعی می‌کنند با ثبت سایر پسوندهای آزاد دامنه شما، از اعتبار و نام شما سوء استفاده کنند را می‌گیرید.

در انتها جهت آشنایی شما، برخی از پسوندهای نام دامنه معرفی می شوند:

com.

این پسوند مخفف commercial می‌باشد و از معروف‌ترین و پر‌استفاده‌ترین پسوندهای دامنه در جهان است.

net.

این پسوند، مخفف network می‌باشد. برای شرکت‌هایی که در رابطه با شبکه و خدمات اینترنتی کار می‌کنند گزینه مناسبی است.

org.

مخفف organization بوده و عموما توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ir.

مخفف Iran است و اخذ این پسوند دامنه، تنها برای شرکت‌ها و افرادی که در ایران اقامت دارند امکان پذیر می باشد.

info.

این پسوند مخفف information است. همان طور که از نام آن پیداست، این پسوند برای سایت‌های خبری و اطلاع رسانی مناسب است.

edu.

edu. مخفف کلمه انگلیسی education است. معمولا موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها از این پسوند استفاده می‌کنند.

 

در این راهنما نکات کلیدی انتخاب یک دامنه مناسب بررسی شد.با رعایت همین نکات ساده ولی کاربردی و مهم، می‌توانید اولین و مهم‌ترین گام راه اندازی سایت خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اگر تمایل دارید همین امروز سایت خود را راه اندازی کنید، می‌توانید از سرویس ثبت دامنه و میزبانی وب ما با قیمت مناسب و کیفیت عالی استفاده کنید. کافی است با ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط : ثبت دامنه | ثبت دامنه ی جدید | سایر مقالات

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 21 آبان 1394


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست