دامنه چیست و چگونه کار میکند

دامنه چیست؟

اگر شما بخواهید وارد سایت Google.com بشوید باید آی پی ۲۱۶٫۲۳۹٫۳۲٫۱۰ را در مرورگر خود وارد کنید و همینطور هر سایتی برای خود آی پی مخصوصی دارد. تصور کنید با وجود میلیونها سایت اینترنتی مجبور بودید تمام این اعداد را به خاطر بسپارید که عملا غیر ممکن بود.

برای رفع این مشکل دامنه بوجود آمد. در واقع یک دامنه، آن اعداد سخت را به یک مقدار قابل حفظ کردن و ساده برای تمامی کاربران تبدیل می‌کند. هنگامی که شما دامنه را در مرورگر وارد میکنید به صورت خودکار آی پی آن شناسایی شده و در نهایت سایت مقصد برای شما نمایش داده خواهد شد. به طور کلی هر دامنه به یک آی پی متصل شده است که با وارد نمودن آن دامنه به صورت خودکار سایتی که دامنه به آن متصل است نمایش داده خواهد شد.

DNS چیست؟

در واقع این دامنه نیست که سایت را به شما نمایش درمی‌آورد بلکه آی پی سرور است که تشخیص می‌دهد هدف شما دیدن چه سایتی است، که دی ان اس نامیده می‌شود. هنگامی که شما یک سرویس میزبانی وب خریداری می‌کنید یک آی پی دریافت خواهید کرد. سپس از شما خواسته می‌شود که دامنه خود را روی آن آی پی تنظیم نمایید.

در سمت کاربر وقتی آدرس دامین در مرورگر تایپ می‌شود. ابتدا مرورگر در سرور dns  تشخیص می‌دهد که آن دامنه به چه آی پی وصل شده، سپس محتویات آن آی پی را به کاربر نمایش خواهد داد. پس اگر تنظیمات دی ان اس دامنه خود را تغییر دهید، هنگامی که کاربر آدرس شما را تایپ کند دیگر سایت شما را مشاهده نخواهد کرد و به آی پی دیگری هدایت خواهد شد.

انواع دامنه چیست؟

دامنه‌های رده بالا TLD که شامل تمامی دامنه‌های اصلی نظیر : com , net, info, org می‌شود و هم‌چنین دامنه خاص هر کشور که دو حرفی هستند مانند : ir,uk,us,tr و …

بعد از آن هم زیر دامنه‌ها قرار دارد که به صورت xxxx.domain.com ایجاد شده و هر زیردامنه می‌تواند به قسمت مجزایی از سایت شما متصل باشد. برای مثال یک زیر دامنه برای فروشگاه shop.domain.com یکی برای پشتیبانی support.domain.com و نمونه های دیگر که با توجه به نیاز خود می‌توانید ایجاد کنید.

مراحل ثبت دامنه چیست؟

وقتی میخواهید domain را ثبت کنید، اگر با پسوند عمومی و قابل ثبت برای همه باشد مانند com,net,org ، ابتدا درخواست شما توسط موسسه ICANN بررسی شده و اگر مشکلی در آن وجود نداشته باشد به نام شما ثبت خواهد گردید و اگر برای ثبت آن نیاز به مدارک خاصی باشد از شما درخواست می‌شود تا مدارک لازم را بفرستید.

برای دامنه‌های محلی هر کشور هم سازمان‌های داخلی وجود دارند که وظیفه کنترل و نظارت بر دامنه‌های ثبت شده بر عهده آن‌ها است. در ایران موسسه ایرنیک NIC که وابسته به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است عملیات ثبت انواع دامنه های ir , .co.ir , .ac.ir را بر عهده دارد.

Whois چیست چیست؟

برای ثبت هر domain شما باید مشخصات فردی خود را وارد کنید تا به صورت قانونی به نام شما ثبت شود که به آن اطلاعات دامنه یا whois گفته می‌شود. برای آنکه متوجه شوید یک domain آزاد است یا ثبت شده است و توسط چه شرکتی میزبانی می‌شود و به نام چه کسی ثبت شده می‎‌توانید از سایت market.karait.com استفاده نموده تا با وارد کردن دامنه مورد نظر اطلاعات کاملی را در مورد آن مشاهده کنید.

اگر میخواهید ناشناس بمانید و هیچکس نتواند از مشخصات شما با خبر شود باید از whois protection استفاده نمایید تا تمامی اطلاعات شما مخفی شده و به هیچکس نمایش داده نشود.

Forward domain چیست؟

این قابلیت به شما کمک می‌کند برای سایتی که از قبل داشتید یک دامنه دیگر خریداری کرده و آن را به دامنه قبلی خود هدایت کنید. بنابراین اگر کاربری این دامنه را وارد کند سایت قبلی شما به اون نمایش داده می‌شود.

برای ثبت سفارش و خرید دامنه دلخواه خود از صفحه ثبت دامنه بازدید کنید و اگر سوالی در این مورد دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

مقالات پیشنهادی

اصطلاحات رایج در میزبانی وب

راهنمای انتخاب دامنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 21 آبان 1394


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست