مقایسه طراحی سایت با cms

مقایسه طراحی سایت با cms : در ادامه مباحث گذشته و پاسخ به سوالات کلیدی و نکات ویژه در حوزه فرایند فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ، در این مطلب در خصوص مقایسه طراحی سایت با cms  اختصاصی یا ورد پرس صحبت خواهیم کرد.

مقایسه طراحی سایت با cms

طراحی سایت با ورد پرس یا cms اختصاصی سال هاست ووکامرس ایران وجود دارد. البته ورد پرس را می توان به عنوان نماینده شاخص و موفق سیستم های اوپن سورس نام برد، ولی آنقدر نسبت به سایر سیستم ها فاصله گرفته است که دیگر عملا دلیل چندانی برای خودش، در مقابل cms های اختصاصی ندارد.

حدود 25 سال پیش شرکت فرا کارا نت برای اولین بار در ایران یک cms اختصاصی را ساخت و ثبت کرد. بسیار هم  cms موفقی بوده است و توانسته مشکلات بسیاری از کسب و کارها را به لحاظ داشتن یک وب سایت مناسب در طول سال ها حل کند.

شناخت cms  های اختصاصی

cms های اختصاصی cms هایی هستند که توسط یک شرکت، کدنویسی، تهیه و برنامه نویسی شده است. گرچه برخی از این cms های اختصاصی cms هایی هستند که cms های عمومی را با مقداری تغییرات اختصاصی کردند و به عنوان تولید خودشان ارایه نمودند. اگرچه فرق چندانی نمی کند، ولی زحمت یک عده نادیده گرفته شد. انگار اشخاصی از پایه همه چیز را تولید کردند و برخی دیگر از امکانات آنها به عنوان cms خودشان استفاده نمودند.

باید توجه داشت زمانی که این افراد لایسنس cms شان را در اختیار ما می گذارند و یا به ما می فروشند، در واقع به ما اجازه استفاده از آن را می دهند. ما از آن لحظه به بعد باید خودمان را با شرایط استانداردهای آنها تطبیق بدهیم.

سیستم وردپرس

مقایسه طراحی سایت با cms : سیستم ورد پرس شرایطی را فراهم می کند که شما هر روز با امکانات جدیدی روبرو هستید. در واقع  محدودیت های cms های اختصاصی را پیش رو نخواهید داشت. در ادامه نکاتی برای پاسخ به این سوال که چرا طراحی سایت با cms اختصاصی یا ورد پرس را انتخاب کنیم گفته شده است. ابتدا باید توجه کرد که این سوال در چه سالی مطرح شده است؟ آیا در سال 2019 مطرح شده یا مثلا سال 1385 یا 1387 یا 1390 ؟ در سال های گذشته، cms های اختصاصی مزایای زیادی نسبت به ورد پرس داشتند.

ورد پرس متعلق به یک کامیونیتی غیرتجاری بود و عملا افرادی به آن سمت حرکت می کردند که می خواستند هزینه کمتری کنند. اکثرا مخاطب آنها قشر دانشجو و مدل های غیر تجاری بودند. طبیعتا امکان داشت باگ زیادی داشته باشد و آن را ضمانت نکند. چون اساسا بیس تجاری نداشت. ولی از طرفی اگر شما cms اختصاصی را از شرکتی خریداری می کردید، می توانستید از او پشتیبانی و گارانتی لازم را بخواهید. حداقل تکلیف شما روشن بود که چه امکاناتی و با چه شرایطی به شما داده می شود.

ویژگی های وردپرس

امروزه وردپرس، یکی از تجاری ترین سیستم های موثر و موفق در فضای مجازی است. افرادی که با وردپرس مشغول به حرفه و کاری می شوند، مشکلات گذشته را ندارند. در واقع امکانات آن خیلی بهتر از cms اختصاصی است و باگی نیز در آن وجود ندارد. از ویژگی های دیگر آن، سبک بودن است و سریع به روز می شود.

وردپرس در دنیای امروز

مقایسه طراحی سایت با cms : در دنیای امروز استفاده از ورد پرس در هر نوع کسب و کاری چه دولتی و چه خصوصی، بر انواع cms اختصاصی ارجحیت دارد. نکته بعدی برای استفاده از وردپرس عمر فعالیت و حضور موثر کسب و کار شما را زیاد می کند. برای کسانی که سال هاست در حوزه کسب و کار حضور دارند، عملا باید یک نوع اختصاصی سازی و بهبود فرایند کار شکل بگیرد که ممکن است با دریایی از امکانات ورد پرس روبرو شوند. در اینجا توصیه ما، برنامه نویسی اختصاصی است.

اگر هم cms اختصاصی شکل می گیرد، هزینه های بسیار زیادی دارد. شاید لازم باشد سالی چند ده میلیارد هزینه شود. ولی در کنار آن ممکن است سالی چند صد میلیارد برای ما منافع داشته باشد. اما اگر ما قصد داریم به یک بیزینس مدلی در فضای مجازی برسیم و تجربه ای نیز در این زمینه نداریم، پاسخ قطعا استفاده از نرم افزارهایی مانند ورد پرس است. به دلایلی که قبلا در cms ورد پرس خدمت شما عرض کردیم. از جمله سرعت زیاد، نگهداری ارزانتر، توسعه ارزانتر، امنیت بیشتر و آپدیت بیشتر که شما را بی نیاز می کند.

مقایسه نهایی

نکته اول

حالا اگر قرار باشد  بین این دو روش مقایسه کنیم، یعنی استفاده و خرید cms اختصاصی یا طراحی سایت با ورد پرس، نکاتی را باید بدانیم. اینکه اگر cms اختصاصی بخواهد با ورد پرس رقابت کند، در سرعت توسعه و پیشرفت کار، به هیچ وجه نمی تواند رقابتی داشته باشد. حتی اگر این cms را از شرکت مایکروسافت بخرید، چه برسد به شرکت های داخلی ایرانی که در بازار جهانی نیز به تعداد لایسنس ها وصل نیستند. دولوپرهای حرفه ای که در اکوسیستم ورد پرس کار می کنند شاید ده ها برابر تعداد کل پرسنل شرکت مایکروسافت و اپل و امثالهم باشند. این تعداد موجب کاهش هزینه و افزایش شدید رشد و توسعه می شود.

پس در دنیای امروز اصلا امکان رقابت برای این cms اختصاصی با ورد پرس نمی تواند وجود داشته باشد. نکته دیگر اینکه، زمانی که شما تصمیم می گیرید به یک cms وارد شوید، دیگر وابسته به آن هستید و امکان مهاجرت از آن cms به یک ابزار دیگر به این سادگی ها اتفاق نمی افتد. این وابستگی شما به آن cms نکته ای است که باید حتما به آن توجه کنید.

نکته دوم

دلیل بعدی توسعه بسیار پرهزینه و بعضا غیرممکن آن است. شما یک cms اختصاصی دارید و می خواهید امکانی به امکانات دیگر خود اضافه کنید. ممکن است این ویژگی در استاندارد آن شرکت نباشد و آن شرکت نیز صلاح نداند این امکان را در اختیار شما قرار دهد، یا با استانداردهای او تطابق نداشته باشد. پس باید بدانیم که این توسعه، توسعه پرهزینه ای است. ممکن است حتی آن شرکت اجازه رسیدن به چنین توسعه ای را در آینده نیز ندهد.

نکته سوم

نکته بعدی هزینه های به شدت قابل توجه برای نگهداری و پشتیبانی آن است. عمده درآمد شرکت های نرم افزاری داخلی ما از فروش لایسنس نیست، از خدمات پشتیبانی و نگهداری گران قیمت است. مواردی گزارش شده است که نرم افزارهای بیمارستانی را به شکل رایگان در اختیار بیمارستان ها قرار می دهند، و سال بعد برای تمدید خدمات پشتیبانی، حداقل 200 میلیون تومان درخواست می کنند. cms اختصاصی قرار نیست هزینه نگهداری کمی داشته باشد.

نکته چهارم

نکته بعدی بحث وابستگی شما برای به روز آوری است. سرعت به روز آوری و امکانات جدید با کسب و کارهایی که امروز در کشور با cms اختصاصی طراحی می شوند زیاد نیست.
در این مورد شما به یک مشکل امنیتی برخورد می کنید. می خواهید آن شرکت با سرعت استاندارد، به شما نسخه آپدیت بدهد و این امکان پذیر نخواهد بود. در آخر با گفتن این موارد و مقایسه بین این دو مورد، امیدواریم بتوانید تصمیم مناسب و درستی برای کسب و کارتان بگیرید.

شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس های 02123087 تماس حاصل فرمایید.

سایر مقالات پیشنهادی

طراحی سایت با وردپرس

محاسبه قیمت طراحی سایت با وردپرس

انواع قالب وردپرس

کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 17 مرداد 1400


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست