اصل موفقیت در طراحی سایت و کسب و کار اینترنتی چیست؟

در شرایط فعلی اقتصادی کشور یکی از دغدغه های مردم شناسایی روش هایی برای حفظ سرمایه و جلوگیری از کاهش ارزش آن است. اما افرادی که روحیه کارآفرینی دارند به دنبال فعالیت در کسب و کارهایی هستند که برای حال حاضر و در سال های آینده از رشد و سود مناسبی برخوردار باشند. از دیدگاه کارشناسان یکی از چند گزینه اصلی، بهره گیری مناسب از پتانسیل های فضای مجازی و اینترنت است. این روش بدلیل کاهش قابل ملاحظه سرمایه اولیه مورد نیاز و نیز ظرفیت ۴۰ میلیون کاربر اینترنت یک بستر کاملا مستعد برای رشدهای نمائی و چندبرابری است. اما در همین شرایط عده زیادی به سمت فضای مجازی آمده و با طراحی سایت شکست خورده اند.
در این گفتگو با آقای دکتر مهرداد سیجانی قصد داریم با روش های موفقیت و دلایل شکست آشنا شویم. آیا واقعا طراحی سایت و اپلیکیشن راهکار خوبی برای پول سازی است. حدود بودجه مورد نیاز برای این کار چقدر است. چه عواملی در موفقیت و شکست من تاثیر جدی دارند. دکتر مهرداد سیجانی، مدیرعامل گروه شرکت های فناوری اطلاعات فراکارانت، مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره دو دوره سازمان نظام صنفی رایانه ای به این سوالات پاسخ داده اند.

 

mr sijani

 

در سه سال اخیر حضور در فضای مجازی علی الخصوص طراحی سایت و فروشگاه و اپلیکیشن با استقبال بسیار مواجه شده است. آیا واقعا حرکت به این سمت ثمربخش و سود آور است یا یک تب است که فروکش می کند؟
سیجانی: راه اندازی یک کسب و کار در فضای مجازی و یا حرکت یک کسب و کار سنتی به سمت اینترنت قطعا سودآور است و سودآوری آن به دلایل متعدد با سایر روش های موجود کارآفرینی قابل قیاس نیست اما راه و روش های خاص خود را دارد.
این عادت وجود دارد که زمانی که موفقیت یک عده را در یک حوزه می بینیم تنها به پوسته ظاهری آن توجه کنیم و بدون در نظرگیری روش و مسیر به طور هیجانی رفتار کنیم. ناشی از این رفتار هم عده ای فورا روش های کپسولی موفقیت را در قالب کپی عملکرد به متقاضیان بی اطلاع پیشنهاد می دهند. خوب طبیعتا افراد حرفه ای در مدیریت و کسب و کار در این راه موفق می شوند و یک عده زیادی هم به امید موفقیت مقداری از پول و وقت خود را از دست می دهند.
اصل موفقیت در طراحی سایت و کسب و کار اینترنتی چیست؟
سیجانی: ما برای رفع این مشکل دو راه حل تضمین کننده موفقیت داریم.
اول اینکه مراحل و خط سیر حضور در فضای مجازی را مرحله به مرحله و کامل طی کنیم.
دوم اینکه کار را به شرکتی بسپاریم که حرفه ای کار میکند .
این مراحل چیست؟
سیجانی:  اول باید به این سوالات پاسخ بدهیم. چه می خواهم، هدف من چیست، مخاطب من کیست، رقبای من چه کسانی هستند، چه چیزهایی برای مشتریان دارم، آن ها چه چیزی نیاز دارند و فرق من با رقبا چیست؟
پاسخ به این سوالات به شکل صحیح خود موضوع یک پروژه مدیریتی و همراه با تحقیقات بازار است اما امکان فشرده سازی این مرحله با استفاده از مشاورین مجرب و مسلط وجود دارد
مرحله بعد تدوین استراتژی مناسب برای عملیاتی شدن  اهداف با رویکرد استفاده از ظرفیت فضای مجازی خواهد بود ؛ حالا می خواهد طراحی سایت باشد، حضور در شبکه اجتماعی یا اپلیکیشن موبایل این مرحله از استراتژی محتوا شروع می شود. به بایدهای طراحی سایت می رسد و روش های جذب مخاطب را در دیجیتال مارکتینگ تعیین می کند وسپس ویژگیهای هاست بک آپ ایران و سرور را هم با توجه به جامعه هدف تعیین مینماید
یعنی شما معتقدید ورود به این عرصه راه و روش خاصی دارد. خوب در این صورت اگر این ظرفیت برای همگان مناسب نیست با اصل تاثیرگذاری جدی آن در اقتصاد در تناقض قرار نمی گیرد؟
سیجانی: شما در واقعیت هیچ کسب و کاری را با دیدن ظاهر آن انتخاب نمی کنید. چه بسیار افرادی که با شنیدن سودآوری قابل توجه کسب و کارهای مرتبط با خوراک و غذا به سمت تاسیس انواع واحدهای صنفی غذائی رفته اند. مقداری هم سرمایه گذاری کرده اند و پس از مدتی آن را با زیان تعطیل کرده اند. هر کار راه و روشی دارد و نیازمند انجام دقیق مراحل آن است.
هنوز هم معتقدم کسب و کارهای حوزه فضای مجازی بدلیل نیاز بالای جامعه، بازار هدف وسیع و آماده و سرمایه اولیه مورد نیاز کم تر از سایر کسب و کارها بهترین راه رشد و موفقیت است.
متاسفانه ما به جای کاری که باید انجام دهیم خیلی وقت ها کاری را انجام می دهیم که می توانیم.
وقتی می خواهیم در فضای مجازی موفقیت کسب کنیم به جای برنامه ریزی استراتژیک، بررسی داشته ها، بررسی بازار و تدوین استراتژی محتوا؛ مستقیم می رویم سراغ طراحی سایت آنهم بشکل دم دستی به شرکت یا شخصی که کمترین هزینه را پیشنهاد میکند یا بهتر ما را متقاعد میسازد موارد زیادی دیده شده که به ارایه کننده خدمت ثبت شرکت یا چاپ کاتالوگ و کارت ویزیت هم سپرده اند
در بررسی که از بهترین شرکت های طراحی سایت به عمل آوردیم اکثر سفارشات با مشکل تامین محتوا روبروست و این یعنی سفارش دهنده حتی در این مرحله هنوز نمی داند چه می خواهد ولی می خواهد سایت یا اپلیکیشن داشته باشد و دوست دارد موفق شود.
متاسفانه کم تر شرکت طراحی سایتی را می یابید که دانش ارائه این خدمات مشاوره مدیریتی را به شکل کامل داشته باشد. در این مرحله شما به یک مشاور حرفه ای نیاز دارید. خروجی این مرحله تقریبا تکلیف مجری پروژه را مشخص می کند.
ما بدلیل نیاز مشتریانمان در فراکارانت به ارایه خدمات فاز مشاوره به طور جدی وارد شده ایم و اعتقاد داریم انجام صحیح این مرحله از پریدن به مرحله اجرای پروژه بسیار مهم تر است. شرط لازم برای ارائه این مشاوره وجود دانش آکادمیک به همراه تجربه طولانی در این صنعت است.
به هر روی خروجی این بخش باید تکلیف صفر تا صد کارهایی که لازم است انجام شود را تعیین کرده باشد.
با انجام این کار انتخاب یک مجری و یا حتی تقسیم پروژه بین چند مجری به راحتی قابل انجام می شود.
در خروجی های این مشاوره پاسخ های دقیق و قانع کننده ای برای سرمایه گذار و مالک کسب و کار تهیه می شود و مسیر حرکتی پروژه در مراحل طراحی سایت شامل تکمیل محتوا، فرآیندهای تعاملی آن با مخاطب و نیز برنامه های دیجیتال مارکتینگ کاملا مشخص است. یعنی نمی شود این مرحله را انجام نداد.
شاید عده بسیار محدودی بدلیل وجود شم تجاری و یا شانس و یا کپی از طراحی سایت دیگران بدون انجام این مراحل وارد مرحله طراحی سایت و سپس هم خرید هاست و راه اندازی شوند و توفیقاتی هم کسب کنند اما پایه این کسب و کار لرزان است و نمی دانند فردا در برابر اقدامات جدید رقیب چه کنند.
هزینه ای که در این مرحله می کنیم اولا احتمال شکست پروژه را به حداقل می رساند و ثانیا هزینه اجرای پروژه را کاملا کاهش می دهد.
هزینه اجرای پروژه چطور کاهش می یابد؟
سیجانی: فرض کنید زمینی دارید و دوست دارید در آن یک ساختمان داشته باشید. احتمال دوباره کاری، ساختن و خراب کردن ها، کم تر فرض کردن بودجه مورد نیاز پروژه یا گران تر خریدن خدمت از میان پیمانکاران تنها زمانی ناچیز می شود که شما نقشه کاملا روشنی از آنچه باید انجام شود در اختیار دارید و با آن مجری متناسب و بهینه را انتخاب می کنید.
این مشاوره را از کجا بگیریم؟
سیجانی: در حال حاضر بدلیل عدم توجه بازار به این نیاز این بخش چندان شکل نگرفته است.
ما به کمک دوستانمان در مراحل پایانی راه اندازی مرکزی برای معرفی افرادی که واجد شرایط ارائه خدمات مشاوره هستیم که ان شاءالله در آن بتوانیم خدمات مشاورین با تجربه ای که هم در بعد مشاوره و هم در خدمات فضای مجازی دارای توانایی و تجربه کافی هستند را معرفی کنیم.
 حالا پس از انجام خدمات مشاوره چه شرکتی برای اجرا و طراحی سایت یا اپلیکیشن یا دیجیتال مارکتینگ و هاست و سرور مناسب است؟
سیجانی: به اعتقاد من ناشی از تقاضای بازار در این سالیان شرکت های ارائه خدمات به دو سمت حرکت کرده اند. یکی سمت تامین خواسته مشتریان یعنی با حداقل هزینه و ظاهری شبیه یک کسب و کار موفق که منجر به ایجاد کلیدواژه های طراحی سایت ارزان ، هاست ارزان ، سرور ارزان و دیجیتال مارکتینگ ارزان شده است که متاسفانه نه تنها هیچ بازگشت سرمایه ای برای سفارش دهنده ایجاد نکرده بلکه موجب تخریب نگرش جامعه نسبت به امکان راه اندازی کسب و کار موفق و جدی در محیط اینترنت شده است.
ویژگی این نوع پروژه ها برداشتن یک نسخه کپی از یک قالب و راه اندازی یک شبه پروژه در فرآیندهای طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن هاست که باعث کاهش جدی منابع مورد نیاز سرویس هایی مانند هاست و سرور مجازی و یا ایجاد روش های متقلبانه برای سئو و بهینه سازی سایت ها و سایر خدمات دیجیتال مارکتینگ شده است.
عموم خریداران هم بعد از دریافت پروژه به مشکل بر می خورند ولی چون هزینه ای که کرده اند حتی ارزش شکایت و اعتراض ندارد صرفا سرخورده می شوند. رقابت بین ارائه کنندگان هم برای بدست آوردن تعداد بیش تر خریدار این قالب ها و سایت ها و مشتری برای خدمات هر روز بیش تر می شود و حتی شما کف پیاده رو هم می توانید قیمت های این اشخاص را ببینید. قیمت هایی که غیر منطقی بودنشان در خودشان کاملا نمایان است اما ما اصولا دروغ شیرین را به حقیقت تلخ ترجیح می دهیم و در رویای موفقیت مقداری زمان و پول را از دست می دهیم.
گروه دوم شرکت ها بدلیل اینکه نگاه برند به کسب و کار خود داشته اند وارد این بازی نشده اند. شرکت های با سابقه و با حسن شهرت هستند و برنامه مشخصی برای ارائه خدمات و خدمات پس از فروش دارند.
خوب البته بدلیل معدود بودن شناسایی این شرکت ها هم چندان آسان نیست.
شاخصی برای انتخاب شرکت های مناسب برای انتخاب وجود دارد؟
سیجانی: سفارش دهنده برای کسب نتیجه مناسب پس از انتخاب شرکت مجری آینده کسب و کار خود را با آن شرکت گره می زند.
از این رو در سه مرحله قبل از خرید، حین انجام پروژه و پس از انجام پروژه موضوع را برای پاسخ به این سوال بررسی کرده ایم:
برخی مواردی که می تواند تا حدود زیادی در بین شرکت های حرفه ای مشترک باشد را شامل می شود بدین شرح است
هرچند وجود این موارد برای مناسب بودن شرکت کافی نیست ولی اصولا شرط لازم سپردن پروژه های شما خواهد بود.
۱٫ داشتن تعرفه قیمتی مشخص بابت اقلام خدمات و تعیین محدوده کیفی انجام آن.
۲٫ امکان ارائه مشاوره حضوری در محل فروشنده.
۳٫ نظام تعرفه مشخص خدمات با جزئیات و تعیین محدوده کیفیت انجام در وب سایت.
۴٫ امکان ارائه مشاوره اولیه حضوری در محل شرکت مجری.
۵٫ درج آدرس دفتر شرکت در سایت.
۶٫ عدم نیاز به هماهنگی برای مراجعه به محل شرکت.
۷٫ عضویت حقوقی در سازمان نظام صنفی رایانه ای.
۸٫ امکان صدور پیش فاکتور و فاکتور و قرارداد رسمی.
۹٫ وجود سابقه کاری بیش تر از ۱۰ سال و حسن شهرت صنفی و نمونه پروژه های انجام شده متعدد .
۱۰٫ گارانتی خدمات انجام شده به مدت یک سال به طور رسمی.
۱۱٫ وجود واحد مدیریت پروژه مستقل و فرآیندهای انجام پروژه استاندارد.
۱۲٫ امکان طراحی گرافیکی رابط کاربری در حضور خریدار و جلسات بررسی حضوری.
۱۳٫ وجود واحد خدمات پس از فروش مستقل.
۱۴٫ وجود واحد هاست و سرور بطور تخصصی و گسترده یا استفاده از خدمات شرکتهای معتبر هاست.

امیدواریم شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد محرک مناسبی برای حرکت صحیح کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای مدرن شود.

در این شرایط عده زیادی امید خود را از دست می دهند و تنها به مدیریت هزینه می پردازند. یادمان باشد که در همین شرایط عده دیگری با تصمیم های جسورانه خود متمایز می شوند و غول های اقتصادی آینده را خواهند ساخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست