سئو یا گوگل ادوردز ؟کدامیک بهتر است ؟

یک بحث رایج و متداولی که همیشه وجود دارد در خصوص انتخاب بهترین روش بازاریابی برای جذب مشتریان به سمت سایت است که کدام روش بهتر است ؟ سئو یاگوگل ادوردز؟ کدامیک نتیجه و ارزش بیشتری برای کسب و کار شما به ارمغان می آورد ؟

پاسخ بسیار متفاوت است و بستگی به کسب و کار شما دارد این روزها با افزایش رقابت کسب و کارها برای داشتن رتبه های بالا در صفحات گوگل برای این کسب و کار شما توسط مخاطبان هدف دیده شود و نتیجه بهتر و بالاتری در جست و جوهای گوگل داشته باشد تا سایت شما بیشتر دیده شود و مشتری بیشتری جذب کنید . به این کار بازاریابی در موتورهای جستجو Search Engine Marketingبه اختصار به آن SEM گفته می شود که به دو طریق انجام میشود :

۱- سئو (SEO) که مخفف عبارت Search engine optimization به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جویی نظیر گوگل ،بینگ ،یاهو میباشد .
۲- پرداخت به ازای هر کلیک که به آن ppc که مخفف عبارت (pay per click ) است
که گوگل ادوردز (google adwords) یا همان تبلیغات گوگل از این روش استفاده میکند .

 

 

سئو چیست ؟بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

search enginها یا به عبارتی موتورهای جستجو مانند گوگل الگوریتم های خاص خود را در زمینه بهینه بودن یک سایت دارند که در صورت رعایت این موارد ، سایت شما در رتبه های بالای جستجوی گوگل نمایش داده می شود و در نتیجه آن تعداد بازدید سایت شما افزایش خواهد یافت. ربات های گوگل دائمأ سایت ها را مورد بررسی قرار می دهند و از لحاظ قوانین و اصول سئو سایت را بررسی میکنند اینکه سایت شما درست طراحی شده باشد واصول زیر بنایی سئو در طراحی سایت رعایت شده باشد از چه کلید واژه ای یا کلید واژه هایی درطراحی سایت استفاده کزده اید ، محتوای درست و مطابق با قوانین گوگل و نیازهای کاربر در سایت گذاشته شده باشد طی این بررسی ها گوگل به هر سایت رتبه خاصی داده و با توجه به این رتبه ، مشخص می شود که سایت شما در کدام یک از صفحات گوگل و در چه رتبه ای قرار میگیرد .کاملا واضح است که رقابت بین سایت ها برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و رتبه های ۱ تا ۳ در صفحه ای اول گوگل است که بیشترین امار بازدید و کلیک را به خود اختصاص میدهند .

رعایت قوانین سئو و گرفتن نتیجه از آن بستگی به رقبای شما و میزان سختی یا آسانی کلمات کلیدی و زیر ساخت های طراحی سایت شما دارد که (عمومأ بین ۳ تا ۱۲ ماه ) احتیاج به زمان دارد ولی نتیجه ی آن در درازمدت ماندگارتر است و باید با الگوریتم ها و قوانین گوگل که همیشه در حال بروزرسانی هستند هماهنگ باشد و اطلاع داشت شما میتوانید از متخصصین این حوزه برای سئوی سایت خود کمک بگیرید .

گوگل ادوردز ( google adwords) یا تبلیغات گوگل چیست؟

روشی دیگر به جز سئو که برای قرار گرفتن سایت درصدر لیست نتایج جستجو در گوگل وجود دارد استفاده از تبلیغ در گوگل (گوگل ادوردز) است. برای برخی از کسب و کارهای نوپا و کوچک که تازه شروع به کار کرده اند امکان دارد رقابت از طریق سئو با رقبای بزرگ خود زمانبر ، سخت و پرهزینه ای باشد و در نهایت نیز به هدف دلخواه آن ها ختم نشود. راه پیشنهادی گوگل به این کسب و کارها راه اندازی کمپین های تبلیغات در گوگل است.

در این سیستم بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (SEM)، شما کلمات کلیدی را برای تبلیغ خود انتخاب کنید که کاربران با جستجوی آن ها ، تبلیغات و سایت شما را مشاهده می کنند و در صورت کلیک کاربر بر روی سایت شما ، هزینه ای به عنوان هزینه کلیک بر روی لینک شما از اعتبار پرداختی شما کم می شود. .قابلیت دیگری که در گوگل ادوردز وجود دارد امکان تعیین نوع نمایش تبلیغ است. به عبارت دیگر می توانید تبلیغ خود را به صورت متنی ، بنری و یا ویدئویی نمایش دهید. با استفاده از تبلیغات بنری یا ویدئویی گوگل ادوردز می توانید محصولات و خدمات خود را در فرمت عکس و یا ویدئو نمایش دهید که با توجه به حوزه کاری شما ، این مورد می تواند بسیار تأثیرگذار و سودمند باشد.

مانند سئو ، در این مورد گوگل ادوردز نیز احتیاج به دانش و تخصص و رعایت قواعد و استراتژی خاص جهت دریافت بازخورد مناسب از آن دارید و در صورت رعایت مناسب این قواعد ، هزینه های پرداختی شما برای هر کلیک کاربر کاهش پیدا میکند .

برخلاف سئو ، راه اندازی تبلیغات کلیکی در گوگل ادوردز و گرفتن نتیجه از آن بسیار سریع است. از این راه در سریعترین زمان می توانید در صدر نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوید و به محض اینکه کمپین تبلیغاتی شما در گوگل ادوردز فعال شود ، تبلیغ شما نمایش داده می شود. هزینه پرداختی شما در این روش تنها به ازای کلیک کاربر بر روی تبلیغ شما است. به عبارت دیگر تنها زمانی از شما هزینه کسر می شود که کاربر کلمات کلیدی شما را جستجو کند ، تبلیغ شما را مشاهده و بر روی آن کلیک کند. اما موضوع دیگری که حائز اهمیت است ، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. در این سیستم تبلیغاتی ،کلمات کلیدی نقش پر رنگی در نوع کاربرانی که تبلیغ شما را مشاهده می کنند را داراست، بنابراین در انتخاب بهترین و مناسبترین کلمات کلیدی باید نهایت دقت را بخرج دهید.

همانطور که در بالا ذکر شد، هر کدام از این روش ها دارای ویژگی های خاص خود هستند که با توجه به رعایت این موارد می توانید به انتخاب بهترین استراتژی برای بازاریابی کسب و کار خود از طریق موتورهای جستجو بپردازید. در مورد کسب و کارهای کوچک و نوپایی و استارت اپ هایی که شناخته شده نیستند ، گوگل ادوردز یک راه بسیار سریع برای قرارگرفتن در بهترین رتبه های گوگل است اما دریافت بازخورد مناسب از آن و کاهش هزینه کلیک ها نیازمند این است که سایت شما حداقل موارد لازم برای بهینه بودن را رعایت کرده باشد یعنی در ساختار طراحی سایت و محتوای سایت با قواعد گوگل و نیاز کاربران همخوانی داشته باشد .

به طور کلی گوگل ادوردز روشی برای فروش امروز و سئو روشی برای فروش فردا شناخته می شود.

مزایای سئو

۱- سئو ارزان و رایگان است.

۲- با سئو بیشتر دیده می شوید و ترافیک بیشتری را جذب می کنید.

۳- هزینه های تبلیغات و بازاریابی شما به طرز چشم گیری کاهش می یابد.

معایب سئو:
۱- سئو واقعی زمانبر است .

۲- سئو واقعی مشکل است و احتیاج به دانش کافی دارد.

۳- اگر شما قادر به انجام سئوی سایت خود نباشید، باید برای انجام سئو هزینه پرداخت کنید و متخصص استخدام کنید .

مزایای گوگل ادوردز

۱- خیلی زود و سریع در نتایج گوگل قرار میگیرید.

۲- کسانی که بر روی تبلیغات شما کلیک می کنند به احتمال زیاد مشتریان شما هستند. در واقع فروش خدمات و محصولات شما بالا می رود.

۳- هر تغییری که در الگوریتم های گوگل ایجاد شود تاثیری بر روی نمایش سایت شما به هنگام استفاده از گوگل ادوردز نخواهد داشت.

معایب گوگل ادوردز

۱- ادوردز تاثیری بر سئو سایت شما ندارد.

۲- ادوردز هزینه بردار است.

۳- با تمام شدن بودجه پرداختی شما، سایت شما به جایگاه قبل از استفاده از ادوردز در نتایج گوگل برمی گردد.

seo vs ad

سئو یا گوگل ادوردز برای چه کسب و کارهایی مناسب است ؟

با بررسی های بالا به این نتیجه می رسیم که انتخاب بین این دو کار ساده ای است. فقط باید بدانید که به دنبال چه نتیجه ای هستید؟.

برای مثال فرض کنید که سایت شما سایت یک پزشک، استاد یا کاتالوگ آنلاین است و شما در این سایت فقط به معرفی خود و مجموعه کاری خود پرداخته اید. در این صورت شما احتیاجی به ادوردز ندارید. ولی اگر وبسایتی دارید که در آن به فروش خدمات یا کالا می پردازید، مثل وب سایت فروش عسل، شما پس از بهینه سازی ابتدایی با توجه به میزان سودی که هر فروش کالا برای شما فراهم می کند، باید شروع به ادوردز کنید تا افراد بیشتری با محصولات شما آشنا شوند.

در واقع ادوردز جایگاه رقابتی شما را برای رقابت با رقبا بهتر می کند و این به معنی این است که به جای صرف زمان طولانی برای رسیدن به جایگاه بهتر، با پرداخت یک هزینه معقول به فروش مناسبی دست پیدا می کنید.

به عنوان مثال، کسب و کار شما فروش لباس برای شب عید است. شما از الان تا شب عید ۲ ماه فرصت دارید تا وب سایت خود را در نتایج برتر گوگل قرار دهید، مطمئنا با انجام روش های اصولی سئو نمی توانید در مدتی زمانی کوتاه، به صفحه ی اول گوگل بیاید، ولی اگر از ادوردز استفاده کنید، در کمتر از ۷۲ ساعت می توانید به صفحه ی اول گوگل بیاید.

یک نتیجه گیری ساده

اگر زمان کافی دارید ولی امکان پرداخت هزینه برای شما وجود ندارد، سئو برای شما بهترین گزینه است. ولی این روش در صورتی امکان پذیر است که شما در سئو تخصص داشته باشید. با توجه به زمان زیادی که سئو می برد و امکان سوخت مالی که دارد، گزینه مناسبی نیست و بهتر است از ادوردز استفاده کنید چون ادوردز هم سریع و هم قابل برنامه ریزی است. شما با ادوردز می توانید با هر تعداد کلمه ی کلیدی که می خواهید صفحه ی اول گوگل باشید.

در پایان باید گفت که تشخیص و انتخاب صحیح کلمات کلیدی در ادوردز امری مهم می باشد که انجام آن نیازمند تخصص و تجربه کاری است.

در نتیجه باید گفت که از بین سئو یا ادوردز نمی توان یک مورد را انتخاب کرد، بلکه باید گفت که هر دو برای هر سایتی ضروری هستند. اولویت بین سئو یا ادوردز را باید یک متخصص تشخیص دهید. تجربه فراکارانت این موضوع را نشان می دهد که استفاده همزمان از سئو و گوگل ادوردز نتایج بسیار درخشانی را برای شما رقم خواهد زد به شرطی که شما تمامی اصول اساسی را رعایت کرده باشید. فراکارانت با توجه به تجربه کاری بالای خود می تواند همراه خوبی برای شما تا رسیدن به موفقیت باشد.

پس هر چند استفاده از گوگل ادوردز ساده است، اما اگر دانش و تجربه کافی برای اجرای کمپین های ادوردز را ندارید بهتر است در هزینه ها صرفه جویی کرده و از متخصصین فعال درخواست کنید این کار را برای شما انجام دهند.
این روش بهترین اقدام ممکن است و با آن نه فقط پولتان را از دست نمی دهد بلکه استفاده از ادوردز برای شما سودآور هم خواهد بود.

سئو را فراموش نکنید

به دلیل سرعت بالاتر، ادوردز خوب است، کار را با این پلتفرم شروع کنید، اما لازم است در عین حال در زمینه سئو، بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی هم کار کنید تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. این سه ابزار تمام چیزی هستند که شما برای موفقیت در فضای آنلاین به آن نیاز دارید.
بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا محتوایی مناسب تولید کنید، سئو به بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو و جذب ترافیک ارگانیک بیشتر کمک می کند و شبکه های اجتماعی هم محتوای تولیدی شما که از نظر سئو بهینه سازی شده را تبلیغ می کنند تا به مخاطبین بیشتری دست پیدا کنید.

ایا میتوان همزمان از ادوردز و سئو برای گرفتن بهترین نتیجه استفاده کرد ؟

سئو و ادوردز تداخلی باهم ندارند بلکه هر دو ابزارهایی قدرتمند برای بازاریابی دیجیتال هستند که میتوانند در کنار هم برای بهره وری بیشتر استفاده شوند .وقتی نیاز به جذب سریع ترافیک دارید می توانید از ادوردز استفاده کنید اما بهبود سئو برای موفقیت پایدار و طولانی مدت در فضای آنلاین ضروری است.
از ادوردز میتوان برای شروع جذب ترافیک استفاده کرد وهمزمان روی سئو سایت، محتوا و شبکه های اجتماعی کار کنید تا جذب ترافیک ارگانیک و بازدید از طریق شبکه های اجتماعی هم شروع شود.

بعضی این طور تصور می کنند که وقتی از طریق سئو جذب ترافیک دارید نیازی به استفاده از ادوردز ندارید اما این طرز فکر کاملاً اشتباه است.
حتی اگر رتبه خوبی داشته باشید بازهم می توانید از ادوردز استفاده کرده و برای کلمات کلیدی که ترافیک خوبی دارید، بیشتر دیده شوید.
بهتر است عملکرد کمپین های ادوردز را ارزیابی کنید و اگر سودآور بودند بودجه را افزایش دهید تا به بازگشت سرمایه بیشتری برسید.

حال که با مزایا و معایب سئو و ادوردز آشنا شدید می توانید با دانش و اگاهی بیشتری تصمیم بگیرید که کدامیک برای کسب و کار شما مناسب تر است. در هر صورت اگر می خواهید که کسب و کارتان رشد پایدار و باثبات داشته باشدو طراحی سایت شما در طولانی مدت در صدر لیست نتایج گوگل باشد لازم است برای بهبود سئو برنامه ریزی کنید و دانش کافی در این زمینه داشته باشید یا از متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید . در صورتیکه شاخص های کلیدی عملکرد را درست انتخاب و تنظیم کنید و میزان موفقیت تلاش های بازاریابی خودتان را ارزیابی کنید، هر دوی این تکنیک ها مفید هستند. اگر سوالی در این مورد دارید همکاران ما در فراکارانت به صورت انلاین و یا به صورت تلفنی برای مشاوره در خدمت شما عزیزان هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 7 تیر 1400

فهرست مطالب


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست