طراحی سایت و زبانهای برنامه نویسی آن ( جدید )

برای توسعه و ارتقاء وب سایت نیاز به برنامه نویسی است. انتخاب و بکارگیری  زبان مناسب تمام آن پردازشی است که پشت صفحه انجام می شود تا عملکرد وب سایت را مطابق با نیازهای کاربر امکان پذیر نماید. کارایی بیش از95 درصد وب سایتها به برنامه نویسی وب بستگی دارد؛ این کار عمدتا به جنبه غیر طراحی وب سایت و به ساختار وب سایت می پردازد، که شامل کدگذاری و نشانه گذاری است. توسعه وب از ایجاد صفحات متنی ساده گرفته تا برنامه های پیچیده مبتنی بر وب ، برنامه های شبکه های اجتماعی و برنامه های الکترونیکی تجارت و … می باشد

سلسله مراتب توسعه وب به شرح زیر است:

  1. Client-side coding ( front-end )
  2. Server-side coding ( back-end )
  3. Database technology

(front-end) Client-side coding چیست؟

توسعه دهندگان front-end بیشتر بر آنچه کاربر مشاهده می کند متمرکز می شوند؛ آنها با اطمینان از یک تجربه کاربری یکپارچه به تجزیه تحلیل کدها و طراحی ها مشغول بوده و در برنامه نویسی front-end آنچه کاربر برای اولین بار در مرورگر خود مشاهده میکند را مدیریت می نماید.

وظیفه اصلی front-end در گام اول طراحی ظاهر و احساس و در نهایت وب سایت است.

pro lang 1

برخی از زبان های مورد استفاده در برنامه نویسی front-end   به شرح زیر می باشند:

html : پرونده های با پسوند html  و یا htm  یک فایل زبان از نوع فرا زبان هستند که فقط شامل متن (مانند آنچه اکنون می خوانید) و یا فایل های خارجی دیگر مانند تصویر، فیلم و… است؛ این نوع از پرونده ها قابلیت متصل شدن به فایل های css  و js  را دارد.

css : این نوع از فایل ها تاکید بر زیبا سازی اسناد و فایل های نوشته شده بر اساس html  را دارند که شامل رنگ بندی، نوع و اندازه فونت ها، فاصله و محل قرار گیری المان ها و… می باشد.

bootstrap : یک چارچوب CSS آزاد و منبع باز است که با هدف توسعه وب front برای تلفن همراه و تبلت ساخته شده است. این زبان شامل الگوهای طراحی مبتنی بر CSS و JavaScript برای تایپوگرافی، فرم ها، دکمه ها، ناوبری و سایر مؤلفه های رابط می باشد.

sass : این زبان یک پیش پردازنده زبان css  است که به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد به صورت یک زبان برنامه نویسی داینامیک css  را کد نویسی کنند و سپس آن را به زبان css اصلی کامپایل نماید.

java script (js) : یک زبان اسکریپتی سطح بالا و تفسیری است که بر اساس استاندارد های ECMAScript نوشته می شود؛ js  یکی از فناوری اصلی توسعه جهانی وب است که با استفاده از این زبان می توان صفحات تعاملی را در وب سایت فعال کرد . جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان multi-paradigm از سبک های برنامه نویسی event-driven, functional و   imperative پشتیبانی می کند.

jquary : یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که به منظور ساده سازی مدیریت درخت HTML DOM و همچنین نحوه مدیریت رویداد ، انیمیشن CSS و Ajax طراحی شده است. این نرم افزار رایگان با منبع باز با استفاده از مجوز MIT مجاز می باشد.

react : یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط های کاربر است. این برنامه توسط فیس بوک و جامعه ای از توسعه دهندگان و شرکتهای خاص نگهداری می شود. React را می توان به عنوان پایه در توسعه برنامه های تک صفحه ای یا تلفن همراه استفاده کرد.

typescript : یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که توسط مایکروسافت توسعه  و نگهداری می شود. این یک superset syntactical از JavaScript است و تایپ استاتیک اختیاری را به زبان اضافه می کند. TypeScript برای توسعه برنامه های بزرگ و transcompiles به JavaScript طراحی شده است.

Server-side coding (back-end) چیست؟

Back end Development به سمت توسعه سرور مربوط می شود که در آن برنامه نویس در درجه اول بر نحوه کار سایت متمرکز هست. انجام به روزرسانی ها و تغییرات علاوه بر نظارت بر عملکرد سایت، مسئولیت اصلی برنامه نویس است.

این نوع توسعه وب معمولاً از سه بخش تشکیل می شود:

  1. یک سرور
  2. یک برنامه
  3. یک بانک اطلاعاتی

کد نوشته شده توسط توسعه دهندگان back end همان چیزی است که اطلاعات پایگاه داده را به مرورگر ارتباط می دهد و هر آنچه شما به راحتی نمی توانید با چشم مشاهده کنید .

pro lang 2

برخی از زبان های مورد استفاده در برنامه نویسی back-end   به شرح زیر می باشند:

php : یک زبان برنامه نویسی با هدف کلی است که ممکن است با یک رابط خط فرمانCLI ، تعبیه شده در کد HTML اجرا شود ، یا در ترکیب با سیستم های مختلف قالب وب ، سیستم های مدیریت محتوای وب و چارچوب های وب استفاده گردد. کد PHP معمولاً توسط یک مترجم PHP که به عنوان یک ماژول در یک وب سرور یا به عنوان یک رابط مشترک دروازهCGI  اجرا می شود ، پردازش می شود.

asp : یک چارچوب برنامه نویسی وب تحت سرور می باشد که توسط مایکروسافت توسعه و نگه داری می شود و برای توسعه و ایجاد صفحات وب پویا استفاده می شود.

node js : یک محیط برای اجرای زبان JavaScript با کد منبع باز است. که کد JavaScript را در خارج از یک مرورگر اجرا می کند. Node.js به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از JavaScript برای نوشتن ابزارهای خط فرمان و اسکریپت نویسی توسط سرور استفاده کنند. اسکریپت هایی که توسط سرور اجرا می شوند برای تولید محتوای صفحه وب پویا قبل از ارسال صفحه به مرورگر وب کاربر استفاده می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 20 شهریور 1398

فهرست مطالب


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست