تاریخچه طراحی سایت

طراحی سایت با ورود زبان HTML معنای تازه ای گرفت و بنیان گذار آن آقای Tim Berners -Lee است که به عنوان پدر وب نیز شناخته میشود. در آن زمان سایت ها محتوی خاصی نداشت و چیزی که در طراحی سایت مورد اهمیت بود فقط متن و بازی با رنگ ها بود.و از طرفی سرعت اینترنت در آن زمان اجازه ایجاد یک سایت گرافیکی و حجیم را نمیداد.  اما به مرور زمان و پیشرفت زبانهای برنامه نویسی تحت وب کم کم سایتها تغییر شکل داد و حالت حرفه ای تری گرفت.

طراحی سایت

در سال ۱۹۹۰ زبان برنامه نویسی اچ تی ام ال ساخته شد و در سال ۱۹۹۱ اولین سایت با کمک این زبان طراحی و در فضای اینترنت قرار گرفت. و یک سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۹۲ قابلیت جدول بندی یا  Table  هم به زبان اچ تی ام ال اضافه شد که به طراحان کمک میکرد مطالب سایت را بخش بندی و مرتب کنند و به نوعی سایت ها حالت سازماندهی شده پیدا کرد. در آن زمان حدود ۱۰ میلیون کاربر از اینترنت استفاده میکرد و ۶۰۰ سایت به صورت فعال وجود داشت.

در سال ۱۹۹۴ کنسرسیوم جهانی وب با نام W3C ایجاد شد که هدف آن تعیین استانداردهای برای سایت ها و فضای وب بود که این کنسرسیوم خدمات فراوانی به طراحان و سایتهای اینترنتی ارائه کرده است.

بعد از آن در سال ۱۹۹۵ دو پلتفورم قدرتمند وارد عرصه وب شد :

  • جاوا اسکریپ Java
  • فلش Flash

این دو ابزار پر قدرت و کاربردی به طراحان کمک کرد امکانات فوق العاده ای برای سایت های خود ایجاد کنند و یک موفقیت بزرگ در طراحی سایت بود. از جمله این امکانات میتوان : بازی های آنلاین , سیستم چت و گفتگوی زنده , ارتباط تصویری , مولتی مدیا و سایتهای زنده و …… را نام برد.

در سال ۱۹۹۶ با ۷۴ میلیون کاربر اینترنتی و بیش از ۶۵۰ هزار سایت فعال در فضای اینترنت قابلیت های CSS  و Frame هم به کمک برنامه نویسان و طراحان سایت آمد.

CSS به کاربران کمک میکرد تمام تنظیمات مربوط به نوع فونت , رنگبندی و جزییات سایت خود را در یک فایل ذخیره کنند و مجبور نباشد در هر صفحه از سایت مجدد کد نویسی کند و فقط مقادیر را از فایل CSS بازخوانی کند.

Frame هم به طراح کمک میکرد که چند صفحه از سایت خود را در یک پنجره مرورگر به کاربر نمایش دهد و به بیان دیگر یک صفحه دیگر از سایت را در صفحه فعلی به کاربر نمایش میداد.

در سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ زبانهای برنامه نویسی تحت وب پیشرفت کرد و زبان PHP و همچنین نسخه جدید CSS با نام CSS 3 معرفی شدند.زبان پی اچ پی به طراح سایت کمک میکرد بتواند سایتی دینامیک راه اندازی کند که با کاربر تعامل داشته باشد و قابلیتهای فراوانی در این زبان برنامه نویسی وجود داشت.که بعد از ورود آن سایتهای فروشگاهی و سایر سایتهای مدرن هم وارد فضای مجازی شدند.

در سال ۲۰۰۳ در حالی که حدود ۸۰۰ میلیون کاربر فعال  و بیش از ۳۸ میلیون سایت وجود داشت. نوبت به نوع جدیدی از سایت ها به نام سایتهای وب ۲ رسید. سایتهای Web 2 به سایتهایی گفته میشود که در آن کاربران همه کاره بودند و محتوی توسط کاربر در یک بستر از قبل آماده شده منتشر میشد. مانند شبکه های اجتماعی , سایتهای انتشار مقاله و خبر و سرویس های وبلاگ.

در ادامه این تحول و در سال ۲۰۱۰ کنسرسیوم W3C ورژن پنجم از زبان برنامه نویسی اچ تی ام ال را ارائه کرد و انقلابی در طراحی سایت ایجاد کرد. با کمک این زبان طراحان میتوانستند سایتهای واکنش گرا طراحی کنند که در تمامی دستگاه ها به درستی نمایش داده شود و همچنین از مولتی مدیا در سایتهای خود استفاده کنند.

در اینفوگرافیک زیر میتوانید تاریخچه طراحی سایت را مشاهده بفرمایید.

طراحی سایت

برای انتشار اینفوگرافیک در سایت خود از کد زیر استفاده کنید

در آینده دیگر نیازی نیست شخصی ساعتها کدنویسی کند و میتواند با  استفاده از بسترهای آماده و فقط با چند کلیک و دراگ کردن سایتی زیبا و واکنش گرا طراحی کند. در انتها پیشنهاد میکنم مقاله ۷ نکته مهم در طراحی سایت را مطالعه بفرمایید که جزییات مهم برای طراحی سایت استاندارد و کاربر پسند را توضیح میدهد.و همچنین برای سفارش طراحی سایت شخصی خودتان اینجا کلیک کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان پاسخگوی سوالات شما باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست