چرا کاربرها سایت شما را ترک میکنند ؟

هدف از طراحی سایت رفع نیازهای مشتری و جلب رضایت او است. در این صورت است که می‌توانید به فروش مناسب دست یافته و بقای کسب و کار خود را تضمین کنید. بنابراین بحث بازدیدکنندگان، بازدید از سایت و ترک سایت در کسب و کار مجازی شما بسیار پر رنگ می‌شود. هر چه قدر سایتی که طراحی می‌کنید زیبا و حرفه‌ای باشد اما بازدید کننده نداشته باشد در عمل شکست خورده است. در این راستا عوامل بسیار زیادی هستند که رضایت کاربر را جلب نکرده و در نهایت موجب می‌شوند سایت را ترک کنند و در اصطلاح نرخ پرش (Bounce rate) سایت شما بالا می‌رود.

نرخ پرش چیست؟

در مقاله‌های پیشین به طور مفصل درباره نرخ پرش سایت توضیح داده‌ایم. به طور کلی می‌توان گفت هنگامی که کاربر وارد سایت شده و از عواملی چون کیفیت طراحی سایت و انواع محتوای شما رضایت ندارند، بلافاصله از سایت خارج می‌شوند. در دنیای امروز برای هر نوع کسب و کاری هزاران سایت رقیب وجود دارد. اگر شما حتی ۱ بازدیدکننده را از دست بدهید بلافاصله سایت‌های همکار او را به سمت خود جذب کرده و در عمل شما یک مشتری را از دست داده‌اید.

How to decrease bounce rate

اما چرا کاربرها شما را ترک می‌کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که می‌شود کاربرها از شما رضایت نداشته باشند و سایت را ترک کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوامل ترک سایت توسط کاربر می‌پردازیم:

۱ – رابط کاربری سایت :

هنگامی که یک کاربر در اینترنت به دنبال موضوعی می‌گردد و توسط موتور جست و جو به سایت شما هدایت می‌شود، باید بتواند در محتوای سایت به پرسش‌ها و نیازهای خود پاسخ دهد. در این راستا محتوای سایت در ابتدا باید به راحتی در دسترس مشتری قرار گیرد. بدین منظور در مرحله اول باید بتواند بخش بندی‌های سایت را به خوبی مشاهده کرده و به بخش‌های اصلی و پر بازدید به راحتی دسترسی داشته باشد. برای مثال در سایت‌های شرکتی صفحه تماس با ما و صفحه استخدام از بخش‌های مهمی هستند که افراد زیادی به دنبال آن می‌گردند.

باید لینک‌های اصلی سایت در منوی اصلی و در بالاترین قسمت قرار گیرند و سایر بخش‌های کم اهمیت‌تر در منوی ثانویه یا در ستون‌های کناری سایت درج شوند. همچنین می‌توانید از قسمت فوتر و انتهایی سایت هم برای قرار دادن لینک بخش‌های مختلف سایت استفاده کنید. حتما از تجربه متخصصین این حوزه در به کارگیری اصول رابط کاربری و تجربه کاربری بهره مند شوید.

۲ – تبلیغات در سایت :

 مدیران سایت‌ها علاقه دارند که از سایت خود بتوانند بهینه‌ترین درآمد ممکن را کسب کنند. یکی از راه‌های کسب درآمد از یک سایت اینترنتی نمایش تبلیغات است. تبلیغات در انواع مختلف متنی , بنر و پاپ آپ وجود دارد که هر یک در جای مخصوص خود باید استفاده شود.

هنگامی که تبلیغ در سایت خود قرار می‌دهید باید توجه کنید که :

  1. از پاپ آپ تا حد امکان استفاده نکنید : این نوع تبلیغ بسیار مزاحم بوده و متاسفانه استفاده از آن در سایت‌های ایرانی به شدت فراگیر شده است. بهتر است تا جایی که می‌توانید از این نوع تبلیغ استفاده نکنید و اگر هم استفاده می‌کنید فقط یک پنجره پاپ آپ برای هر کاربر باز کنید.
  2. بنر و متنی در حد استاندارد : استفاده از این دو نوع تبلیغ اجتناب ناپذیر است و کمتر سایتی وجود دارد که از بنر استفاده نکند. بهترین مکان نمایش برای بنر و همچنین تبلیغات متنی برای کاربرها در قسمت انتهای مقالات و همچنین ستون‌های کناری سایت است.
  3. سایز استاندارد تبلیغ : برای تبلیغات بنری از سایزهای مناسب با طول و عرض محتوای سایت خود استفاده کنید و بنرهای بسیار بزرگ را در سایت قرار ندهید چون این کار باعث می‌شود توجه کاربر بیشتر به سمت تبلیغات جلب شود تا محتوای سایت شما.

هرگز در قسمت بالایی سایت از هیچ نوع تبلیغی استفاده نکنید؛ چون اولین جایی است که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند و بهتر است از آن برای معرفی خود و خدمات کسب و کار استفاده کنید.

۳- قالب بندی سایت :

دقت کنید کاربرها باید در سایت شما احساس راحتی داشته باشند و همه موارد در دسترس آن‌ها باشد. برای مثال یک کاربر به دنبال روشی برای تماس با شما است. باید تمامی اطلاعات تماس خود از جمله : آدرس کامل پستی، تلفن، ایمیل،شبکه‌های اجتماعی و حتی مکان شما بر روی نقشه گوگل در صفحه تماس با ما برای او در دسترس باشد.

سعی کنید تمامی مطالب مربوط به یک موضوع را در یک صفحه از سایت جمع آوری کنید تا کاربر دچار سردرگمی و آشفتگی نشود و همچنین ساخت یک نقشه سایت می‌تواند به کاربر در دسترسی هرچه سریع‌تر به هدف کمک کند و انگیزه ترک سایت توسط کاربر را کاهش می‌دهد.

۴- مولتی مدیا

برای روشن‌تر کردن موضوع و انتقال مفاهیم به کاربر در مقالات سایت حتما باید از تصاویر مرتبط و حتی فیلم‌های آموزشی استفاده کنید اما باید دقت کنید که :

  • حجم مولتی مدیا مناسب باشد تا کاربر بتواند با هر سرعت اینترنتی آن را تماشا کند.
  • دکمه پخش و توقف حتما وجود داشته باشد تا کاربر بتواند اگر نیازی بود قسمتی از فیلم را دوباره تماشا کند یا آن را متوقف کند. پخش اتوماتیک رسانه‌ها اصلا ایده خوبی نیست و بیشتر کاربرها از این موضوع ناراضی هستند.
  • از موسیقی که بعد از ورود کاربر اتوماتیک پخش می‌شود استفاده نکنید و اگر برای سایت خود موسیقی بک گراند استفاده کرده‌اید حتما دکمه ای برای توقف پخش آن در سایت قرار دهید.

۵ – ثبت نام اجباری :

کاربر سایت را مجبور نکنید برای دیدن یک محتوا یا دانلود یک فایل در سایت ثبت نام کنند؛ چون این کار تعداد زیادی از بازدیدکنندگان سایت شما را منصرف خواهد کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات تماسی از بازدید کنندگان داشته باشید بجای این که آن‌ها را مجبور کنید در سایت ثبت نام کنند می‌توانید یک خبرنامه در سایت ایجاد کرده و از کاربر بخواهید برای دریافت آخرین مقالات، کدهای تخفیف و ….. در خبرنامه شما ثبت نام کنند. در مقابل این ثبت نام یک هدیه ارزشمند برای آن‌ها در نظر بگیرید تا تشویق به ثبت نام شوند.

۶ – طراحی سایت :

زیبایی بصری سایت یکی دیگر از عواملی است که نرخ پرش کاربرها از سایت شما را کاهش می‌دهد. در طراحی سایت باید از رنگ‌های مناسب با توجه به محتوای سایت و همچنین از تصاویر و گرافیک حرفه‌ای استفاده کنید. برای صفحاتی که فقط حاوی مقالات هستند استفاده از پس زمینه سفید و متن پیشنهاد می‌شود و برای بخش‌های قابل توجه سایت مانند دکمه  خرید و ثبت نام و لینک‌های مهم از رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی استفاده کنید.

تصاویر استفاده شده در سایت باید با اندازه و حجم کم انتخاب شود تا باعث کاهش سرعت سایت نگردد. هم‌چنین موضوع تصاویر هم باید با مطالب شما هماهنگ باشد. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله ۷ نکته مهم در طراحی سایت را مطالعه بفرمایید.

۷ – خوانا بودن مطالب :

یک مقاله در سایت شما هرچقدر هم جذاب و اختصاصی باشد باید توسط کاربرها خوانده شود تا بازخورد آن مشخص گردد. برای مقالات خود از یک فونت خوانا استفاده کنید و همچنین سایز فونت را طوری تنظیم کنید که نیازی به زوم کردن برای خواندن متن نباشد.واکنش گرا کردن قالب هم راه حل دیگری است که سایت شما را برای کاربران موبایلی بهینه سازی می‌کند.

نکته بعدی لینک‌هایی است که در میان متن وجود دارد و ممکن است شما یک یا چند کلمه از متن خود را به مطالب مرتبط در سایت خود یا سایت‌های دیگر لینک کرده باشید. باید رنگ لینک‌ها با متن عادی تفاوت داشته باشد تا برای کاربر قابل تشخیص باشد و انگیزه‌ای برای ترک سایت نشود.

۸ – به‌روز رسانی :

با مراجعه به بسیاری از سایت‌ها , خصوصا سایت‌های ایرانی مطالبی را مشاهده می‌کنیدکه ماه‌ها و حتی سال‌ها از انتشار آن گذشته است. طبیعی است که بازدید کننده با مشاهده تاریخ اتشار مطلب و قدیمی بودن محتوای آن، متوجه عدم رسیدگی به سایت خواهد شد.

باید برای انتشار مطالب در سایت برنامه ریزی داشته باشید و در بازه‌های زمانی مختلف مطالب جدید در سایت منتشر کنید. تمامی مقالات قدیمی و منسوخ شده سایت را از صفحه اصلی سایت پاک کرده و به قسمت بایگانی مقالات منتقل کنید.

در اینوگرافیک زیر خلاصه مطالب این مقاله برای درک بهتر موضوع منتشر شده است.

bounce rate چیست

برای انتشار اینفوگرافیک در سایت خود از کد زیر استفاده کنید :

با رعایت نکات بالا و داشتن تعامل با کاربران می‌توانید کاری کنید تمام کاربرها پس از ورود به سایت از بخش‌های مختلف بازدید کرده و زمان ماندن آن‌ها در سایت را تا حد زیادی افزایش و در مقابل نرخ پرش سایت را کاهش دهید. سایتی که کاربر در آن زمان زیادی صرف می‌کند از نظر موتورهای جست و جو ارزشمند و محبوب است. همین نکته باعث می‌شود در صفحه نتایج جایگاه بهتری کسب کنید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید.

پیشنهاد می‌شود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید

خدمات نگه داری ار سایت

امنیت سایت

آنالیز سایت به همراه ارائه بسته سئو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست