طراحی سایت و عواملی که باعث آزار کاربران میشود

طراحی سایت شما که بخش مهمی از سایت است مانند یک چاقوی دو لبه عمل میکند. همانقدر که میتواند در جذب کاربر موثر باشد به همان میزان هم میتواند باعث آزار کاربر شده و او را از سایت شما فراری بدهد.

در مقاله آیا طراحی سایت مهم است خواندید که رعایت نکردن اصول طراحی سایت باعث کاهش زمان ماندگاری کاربر در سایت شما و افزایش نرخ پرش سایت شما میشود.
نکات اصلی طراحی سایت که باید توسط طراحان رعایت شود بسیار گسترده هستند که قبلا در مورد آنها مقالات زیادی نوشته ایم. امروز قصد داریم نکاتی را بررسی کنیم که باعث ناراحتی و آزار دیدن کاربر در سایت شما و خروج سریع و افزایش نرخ پرش سایت میشود.

 

 نرخ پرش سایت

 

اشتباهات رایج در طراحی سایت  و افزایش نرخ پرش سایت

1- استفاده ازi frame

در زبان برنامه نویسی html که از ابتدا برای طراحی سایت استفاده میشد به کار بردن آی فریم i-frame بسیار متداول بود. این کار به عنوان بخشی از زیبا سازی سایت استفاده میشد. در واقع آی فریم مانند یک قاب است که شما در صفحه ای از سایت خود قرار میدهید و از طریق آن صفحه دیگری از سایت خود یا سایتهای دیگر را نمایش میدهید.

برای مثال شما اطلاعات قیمت و فروش محصولات خود را به صورت آی فریم در صفحه اصلی سایت خود نشان میدهید که این یک اشتباه بزرگ در طراحی سایت است.
زیرا کاربر وقتی آی فریم را میبیند برای خواندن مطالب موجود در آن باید داخل فریم به بالا و پایین و حتی چپ و راست اسکرول کند. همین باعث خستگی و خروج کاربر و افزایش نرخ پرش سایت میشود.

بهتر است برای هر بخش سایت در منوی اصلی یک لینک قرار دهید و اگر میخواهید در صفحه اصلی سایت محصولی را معرفی کنید. کافیست یک تصویر و چند خط توضیح بنویسید و از کاربر بخواهید برای اطلاعات بیشتر به صفحه مربوطه مراجعه کند.

2- غیر فعال کردن کلیک راست :

بسیاری از سایتها هستند که برای جلوگیری از سرقت شدن مطالب و تصاویر سایت با استفاده از کدهای Java عملکرد کلیک راست موس در صفحات سایت را ممنوع میکنند. حال آنکه کلیک راست موس امکانات زیادی در مرورگر به کاربر میدهد که غیر فعال کردن آن باعث میشود دسترسی کاربر محدود باشد.

دقت کنید که تمام کاربران برای سرقت مطالب شما وارد سایت نمیشوند. پس نباید تمامی کاربران ورودی سایت را یکسان جریمه کنید. غیر از مسدود کردن کلیک راست راه های دیگری برای جلوگیری از سرقت مطالب وجود دارد.

3 – پخش اتوماتیک موزیک و ویدئو ها :

یک اشتباه دیگر برای طراحی سایت و افزایش نرخ پرش سایت استفاده از موزیک هایی است که با ورود کاربر به سایت بصورت اتوماتیک پخش میشود و هیچ دکمه توقفی هم برای آن پیشبینی نشده است.

معمولا وبلاگ ها هنوز از این موزیک ها استفاده میکنند. اما هرگز به این نکته فکر نکرده اند که سلیقه کاربران ورودی متفاوت است. ممکن است تعدادی از کاربران از نوع موسیقی که شما در سایت خود قرار داده اید راضی نباشند. حداقل یک دکمه شروع/توقف پخش برای آن موزیک قرار دهید که با توجه به نیاز کاربر قابل تنظیم باشد.
همین اشتباه طراحی سایت برای ویدئو ها هم وجود دارد. امروزه با افزایش سرعت اینترنت استفاده کردن از ویدئو ها هم فراگیر شده است.

بسیاری از طراحی سایت ها از ویدئو های تبلیغاتی برای معرفی محصولات یا از ویدئو های آموزشی برای انتقال بهتر مفاهیم به کاربر استفاده میکنند. اما بعضی از سایتها ویدئو های خود را به صورتی تنظیم کرده اند که با ورود کاربر به آن صفحه به صورت خودکار پخش میشود و این اشتباه است.

ویدئو باید دکمه پخش/توقف داشته باشد و کاربر فقط در صورتی که نیاز داشت آن را ببیند یا متوقف کند.

نکته : هرگز از موزیک یا ویدئو که بصورت اتوماتیک و بدون درخواست کاربر پخش میشود در طراحی سایت استفاده نکنید. زیرا در نهایت افزایش نرخ پرش سایت شما را در پی خواهد داشت.

4- لینک در پنجره جدید :

در تمامی طراحی سایت ها لینک های داخلی و خارجی وجود دارد که برای عملکرد های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

  • لینکهای داخلی مانند منو ها و لینک های مطالب وظیفه متصل کردن بخش های مختلف سایت به هم را بر عهده دارد.
  • لینکهای خارجی برای انتقال کاربر به منابع خارجی و سایتهای مرتبط استفاده میشود.

باید دقت کنید که لینکهای داخلی سایت نباید در پنجره جدید باز شود و باید در همان پنجره مرورگر کاربر را به صفحات دیگر طراحی سایت شما هدایت کند. ولی لینکهای خارجی حتما باید در پنجره جدید باز شود.

5- استفاده از فلش Flash

یکی از عوامل بکار رفته در طراحی سایت که افزایش نرخ پرش سایت را به همراه داسته و امروزه مورد استفاده چندانی ندارد استفاده از بخش های فلش در  طراحی سایت است.

در گذشته برای زیباسازی  طراحی سایت از جاوا و فلش استفاده میشد که اتفاقا باعث ایجاد جذابیت برای کاربر میشود. برای اجرا شدن بخش های فلش نیاز است که کاربر افزونه فلش پلیر را روی سیستم خود نصب کرده باشد. اما نباید از فلش در بخش های حساس طراحی سایت مانند فرم های تماس یا منوهای اصلی سایت استفاده کنید.

چون اگر کاربری فلش پلیر را نصب نکرده باشد نمیتواند با سایت شما کار کند و عملا ناچار به ترک سایت شما می شود که در نهایت افزایش نرخ پرش سایت را به همراه خواهد داشت.

بخش های اصلی سایت باید به صورت ساده طراحی شود که در تمامی مرورگرها بدون نیاز به افزونه خاصی به صورت درست نمایش داده شود.

6 – تبلیغات بیش از حد :

استفاده زیاد از تبلیغات خصوصا تبلیغات پاپ آپ که مزاحم ترین نوع تبلیغ است باعث نارضایتی کاربر و افزایش نرخ پرش سایت میشود. هنگام طراحی سایت باید قسمت مناسبی برای نمایش تبلیغات در نظر بگیرید. به عنوان مثال در انتهای مقالات یا ستون های کناری سایت.

شاید نمایش تبلیغات برای شما در آمد داشته باشد، اما با توجه به حجم زیاد کاربرانی که به دلیل نمایش بیش از حد تبلیغات از دست میدهید، مطمئن باشید که در حال ضرر کردن هستید نه کسب درآمد.

7- کاربر پسند نبودن طراحی سایت

در طراحی سایت باید دقت کنید کاربری که وارد سایت شما میشود به دنبال چه میگردد و سریعترین راه برای رسیدن به آن صفحه را برای او فراهم کنید.

برای مثال شما یک شرکت نرم افزاری هستید و نرم افزار تولیدی خود را برای دانلود در سایت قرار داده اید. پس باید دکمه دانلود نرم افزار در بهترین مکان سایت قرار بگیرد تا کاربر به راحتی آن را ببیند.

چون دلیل اصلی مراجعه کاربر به سایت شما دانلود نرم افزار است. پس اگر یک صفحه پر از توضیحات و مطالب مختلف مقابل کاربر قرار دهید که در انتهای آن یک کلمه کوچک برای دانلود وجود دارد باعث سردرگمی و نارضایتی کاربر میشوید.

 

مواردی که در این مقاله مشاهده کردید شاید در طراحی سایت کم اهمیت به نظر بیاید و تا امروز در مورد آنها فکر نکرده بودید. اما باید بدانید که هر کدام از این عوامل به ظاهر کم اهمیت باعث میشود کاربر ورودی سایت شما احساس خوبی نداشته باشد و سایت شما را ترک کند.

می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید.   

 

چرا کاربرها سایت شما را ترک می کنند؟

افزایش سرعت سایت و راهکارهای آن

نقش طراحی سایت در سئو و رنکینگ

فاکتورهای مهم بهینه سازی سایت

صفر تا صد راه اندازی و طراحی سایت

جهت آشنایی بیشتر با خدمات و محصولات فراکارانت مشاهده صفحات زیر توصیه شده است…
مقایسه پلان های هاست   
مقایسه پلان های طراحی سایت       
مقایسه پلان های پشتیبانی       
مقایسه پلان های بسته خدمات امنیت SSL     
نمونه کارهای طراحی سایت        

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 5 مرداد 1401


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست