اصطلاحات رایج در میزبانی وب

در صورتی که به دنبال خرید یک سرویس میزبانی وب هستید، حتما با اصطلاحات جدید و نا آشنایی روبرو شده‌اید که در مورد آن‌ها اطلاعی ندارید و این امر، تصمیم گیری برای انتخاب هاست مناسب را برای شما سخت کرده است. در این مقاله قصد داریم  چندین اصطلاح رایج در میزبانی وب را معرفی کنیم. البته تعداد این اصطلاحات بسیار زیاد است و فقط مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها را برای شما گلچین کرده‌ایم.

 

اصطلاحات رایج در میزبانی وب

 

اصطلاحات رایج در میزبانی وب

 

1 – سرور (هاست) :

سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که به یک خط اینترنت پر سرعت متصل است و کاربران از سراسر دنیا می‌توانند به آن متصل شوند و فایل‌های روی آن را مشاهده کنند. یک سرور با توجه به کیفیت قطعات و قدرت پردازشی که دارد قیمت گذاری می‌شود.

 

2- دیتا سنتر (Data Center) :

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در میزبانی وب دیتاسنتر است. در دیتاسنتر صدها و حتی هزاران سرور قدرتمند تحت شرایط خاصی در آن نگه داری می‌شوند. این دیتاسنترها به سریع‌ترین خطوط اینترنتی دسترسی دارند که با توجه به تعداد سرورها می‌توانند تا چندین میلیون سایت را میزبانی کنند.

  دیتاسنتر فراکارانت

 

3- مقدار فضا (Disk Space) :

برای این‌که فایل‌ها و اطلاعات خود را بر روی سرور نگه داری کنید، نیاز به مقداری فضا دارید که این مقدار با توجه به نوع و کاربرد سایت شما از چند مگابایت تا چندین گیگابایت تقسیم بندی می‌شود. هرچه حجم صفحات سایت شما بیش‌تر باشد و مولتی مدیای (عکس، فیلم، صوت) بیش‌تری داشته باشید به فضای بیش‌تری برای نگه داری از فایل‌های خود نیاز خواهید داشت.

ایمیل‌ها و بانک های اطلاعاتی مربوط به سایت شما هم بخشی از فضا میزبانی وب را اشغال می‌کنند.

 

4 –پهنای باند :

از دیگر اصطلاحات رایج در میزبانی وب پهنای باند است. پلن های میزبانی وب، مانند اینترنت خانگی یا همراه دارای پهنای باند ماهیانه هستند. در واقع این پهنای باند میزان استفاده ماهیانه شما از سرویس میزبانی وب است. به مثال های زیر دقت کنید :

  • شما یک فیلم 20 مگابایتی روی هاست خود قرار داده‌اید که 100 نفر آن را دانلود کردند. پس شما 100×20=2000 مگابایت یا حدود 2 گیگ پهنای باند مصرف کردید.
  • صفحه اصلی سایت شما 500 کیلوبایت حجم دارد و ماهیانه 10000 نفر از سایت شما بازدید می‌کنند. پس شما 10000×500=5000000 کیلوبایت یا نزدیک 5 گیگ پهنای باند استفاده کردید. البته فقط برای صفحه اصلی سایتتان و اگر یک بازدید کننده از صفحات دیگر سایت شما هم بازدید کند طبیعتا پهنای باند بیشتری مصرف می‌شود.

پهنای باند بصورت ماهیانه در اختیار شما قرار می‌گیرد و اگر قبل از پایان ماه بیش‌تر از حد مجاز ماهیانه مصرف کنید، سرویس میزبانی وب شما معلق می‌شود تا مجددا حجم گیگ اضافه خریداری کنید.

برای صرفه جویی در مصرف پهنای باند می‌توانید فایل‌های حجیم خود را روی سایت‌های اشتراک گذاری فایل قرار دهید و یا از یک سرویس CDN استفاده کنید.

 

5 – بانک اطلاعاتی:

امروزه برای این‌که بتوانید اطلاعات ورودی کاربر را ذخیره کنید، به بانک اطلاعاتی نیاز دارید. وقتی کاربری در سایت شما ثبت نام می‌کند، کالایی می‌خرد، مطلبی منتشر می‌کند، در رابطه با مطالب شما نظر می‌دهد و غیره، تمامی این اطلاعات در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود. بانک اطلاعاتی با توجه به ویندوز یا لینوکس بودن سرورها با نام‌های MySql یا MSSql شناخته می‌شوند.

 

بانک اطلاعاتی فراکارانت

6 – بک آپ (Backup) :

گرفتن اطلاعات پشتیبان از سایت یکی از وظایف شما به عنوان مدیر سایت است. اما سرویس دهنده‌های میزبانی وب هم به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه از تمامی فایل‌های روی سرورهای خود فایل پشتیبان تهیه می‌کنند تا اگر مشکلی برای سرور یا هر یک از کاربران پیش آمد، بتوانند سریعا آن مشکل را رفع کنند.

بک آپ فراکارانت

 

7– آدرس آی پی (IP):

رایانه ها از آدرس های IP استفاده می کنند که یک سری شماره هستند. از آدرس‌های IP ، برای شناسایی رایانه های موجود در اینترنت استفاده می‌شود و می توان با این شماره‌ها موقعیت جغرافیایی تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت را شناسایی کرد.

 

8-  مرورگر (Browser):

مرورگر نرم افزاری هست که پنجره ی شما به سوی دنیای وب حساب می‌شود. این نرم افزار می‌تواند کدهای HTML، سایت‌ها را تجزیه و تحلیل و ترجمه کند تا محتوای سایت‌ها برای شما قابل مشاهده باشند. از معروف‌ترین مرورگرها می‌توان به گوگل کروم، فایر فاکس، اینترنت اکسپلور، اوپرا و سافاری اشاره کرد.

 

9- کش (Cookie):

کوکی یا کش، فایلی هست که هنگام بازدید از یک سایت، بر روی کامپیوتر، موبایل یا تبلت شما ذخیره می‌شود. این کوکی‌ها کمک می‌کنند تا تعامل شما با سایت مورد نظر بهبود یابد. به عنوان مثال وقتی بعد از مدت‌ها به سایتی سر می‌زنید که قبلا در آن نام کاربری و پسورد خود را ذخیره کرده‌اید، می‌بینید که هم‌چنان لاگین هستید و نیازی به دوباره وارد کردن نام کاربری و پسورد نمی‌باشد.

 

اصطلاحات رایج در زمینه مدیریت سایت

10- پنل مدیریت :

برای این‌که بتوانید سرویس میزبانی وب خود را مدیریت کنید و عملیاتی مانند: ساخت، ویرایش و حذف اکانت اف تی پی، ایمیل، بانک اطلاعاتی و غیره نیاز به یک نرم افزار مدیریت هاست دارید.

از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به: پلسک (Plesk)، سی پنل (Cpanel) و دایرکت ادمین (DirectAdmin) اشاره کرد. برای آشنایی بیش‌تر با این نرم افزارها به مقاله کدام پلن هاست برای شما مناسب است مراجعه کنید.

11– اکانت ایمیل Pop3 email:

از دیگر اصطلاحات رایج در میزبانی وب اکانت ایمیل است. با کمک این قابلیت در میزبانی وب، شما می‌توانید به نام خود ایمیل ایجاد کنید که به صورت xxxx@domain.com است و به جای ستاره‌ها هر نامی که شما دوست داشتید قرار می‌گیرد. برخی از امکانات ایمیل عبارت است از:

  • Pop3: این قابلیت به شما کمک می‌کند از طریق نرم افزارهایی مانند outlook که به صورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز وجود دارد به سرور متصل شوید و ایمیل‌های خود را روی کامپیوتر شخصی دانلود کنید و آن‌ها را بخوانید یا از طریق کامپیوتر خودتان ایمیل بفرستید.
  • Auto responder: این قابلیت به شما کمک می‌کند وقتی شخصی برای شما ایمیل فرستاد، یک پیام از طرف شما بصورت اتوماتیک برای او ارسال شود که از او تشکر کند یا اطلاعاتی به او بدهد.

میزبانی وب

12- آمار WebStats:

آمار WebStats، از دیگر اصطلاحات رایج در میزبانی وب است که با کمک این قابلیت در میزبانی وب شما می‌توانید اطلاعات جامعی از بازدیدکنندگان سایت در بازه های زمانی مختلف مانند:

  • تعداد بازدید
  • مقدار پهنای باند استفاده شده
  • کلمات کلیدی جست و جو شده
  • سایت های ارجاع دهنده بازدید کننده به شما

و این دست اطلاعات به دست بیاورید. یک سرویس دهنده خوب معمولا چند نسخه مختلف از این نرم افزارهای آمارگیر را روی سرورهای خود نصب می‌کند.

همچنین سایت‌هایی وجود دارند که از طریق آن ها می‌توانید آمار سایت خود را بررسی کنید. این سایت ها عبارتند از:

  • Google Analytics
  • StatCounter
  • Clicky
  • ShinyStat
  • Histats.com
  • Site Meter

 

13- اف تی پی (FTP):

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در میزبانی وب FTP است که به شما امکان می‌دهد از طریق مرورگر یا نرم افزارهای مخصوص FTP  مانند Filezilla به سرور متصل شوید و عملیات انتقال فایل‌ها یا حذف و جابجایی آن‌ها را به راحتی انجام دهید.

معمولا یک اکانت FTP بعد از خرید هاست برای شما فرستاده می‌شود و شما می‌توانید از طریق پنل مدیریت برای خودتان اکانت‌های جدیدی اضافه کنید.

بعد از این‌که با اکانت FTP به هاست متصل شدید، تعدادی پوشه می‌بینید که هر کدام کاربرد خاصی دارد و برای این‌که سایت شما اجرا شود و کاربران بتوانند محتویات سایت شما را ببینند، باید فایل‌های خود را در پوشه public_html قرار دهید.

 

14- FrontPage extension:

این افزونه برای نرم افزار طراحی سایت شرکت مایکروسافت تولید شده و اگر شما از این نرم افزار برای طراحی سایت های خود استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این افزونه روی پلن میزبانی وب شما نصب و فعال باشد.

 

15 – htaccess :

این فایل که در سرویس های میزبانی وب لینوکس وجود دارد به شما کمک می‌کند تنظیماتی مانند:

  • تغییر دسترسی به پوشه های هاست
  • جلوگیری از دزدیده شدن فایل‌ها و پهنای باند
  • افزودن قابلیت ReWrite برای سئو و بهینه سازی سایت
  • تنظیمات امنیتی

را روی هاست خود انجام دهید. که تمامی سرویس دهنده های با کیفیت به شما اجازه ساخت این فایل را می‌دهند. در ساخت و ویرایش فایل .htaccess باید دقت کنید، زیرا هر تنظیم اشتباهی در این فایل باعث از کار افتادن سایت شما می‌شود.

 

16- CGI :

برخی از شرکت های میزبانی وب به شما اجازه اجرای نوع خاصی از اسکریپت‌ها که به زبان Perl نوشته شدند را می‌دهند. برای این‌که این اسکریپت‌ها روی سرور شما اجرا شود، باید آن‌ها را در پوشه Cgi-bin قرار دهید. اگر با اف تی پی به هاست خود متصل شوید، می‌توانید این پوشه را ببینید. اسکریپت های perl می‌توانند با کاربر تعامل داشته باشند و کارهایی نظیر ثبت نام یا جست و جو را انجام دهند.

 

17 – کرون جاب (CronJob)  :

با کمک این قابلیت می‌توانید هاست خود را طوری برنامه ریزی کنید که بصورت اتوماتیک در ساعت و روز دلخواه شما یک فرمان مشخص را اجرا کند. برای مثال هر شب راس ساعت 12 کل آمار فروش آن روز را صفر کند و آن را برای شما ارسال کند یا هر هفته در روز جمعه ساعت 11 شب به تمامی کاربران سایت ایمیل ارسال کند.

قابلیت های کرون جاب بسیار زیاد هستند که با توجه به اسکریپت و نوع خواسته خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

اصطلاحات رایج در زمینه زبان های برنامه نویسی

HTML -18:

HTML اولین زبان برنامه نویسی تحت وب است. در سال ۲۰۱۰، با عرضه شدن ورژن ۵ این زبان برنامه نویسی تحت عنوان HTML5،  در طراحی سایت انقلابی به وجود آمد. همچنین طراحی سایت واکنش گرا از همین سال شروع شد. این نوع طراحی به طراح این امکان را می دهد که بتواند سایتی ایجاد کند که با هر سایز از صفحه نمایش، هماهنگی داشته باشد.

 

19 –PHP :

PHP یک زبان برنامه نویسی تحت وب، بسیار معروف است که امکانات بسیار زیادی در اختیار برنامه نویسان قرار داد. PHP یک زبان سمت سرور (Server side) است. دستورات برنامه توسط سرور به صورت html ترجمه می‌شود و برای نمایش به مرورگر کاربر فرستاده می‌شود.

این یک قابلیت خوب برای زبان php است. اگر کاربر بخواهد کدهای سایت را ببیند، فقط ترجمه html کدها را مشاهده می‌کند و به اصل کد شما دسترسی نخواهد داشت که این قابلیت کپی کردن کدها را غیر ممکن می‌کند.

 

20 – ASP :

یک زبان برنامه نویسی ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت است که در واقع رقیبی برای Perl می‌باشد. برای اجرای کدهای این زبان به سرور ویندوز نیاز دارید و نمی‌توان این کدها را روی سرور لینوکس اجرا کرد. توانایی‌ها و عملکرد آن مانند زبان Perl است.

 

اصطلاحات رایج در زمینه امنیت سایت

21 – SSL :

اگر سرویس میزبانی وب شما قابلیت افزودن SSL را دارا باشد، می‌توانید گواهی SSL را به صورت جداگانه خریداری کنید و بر روی هاست خود نصب کنید. افزودن این قابلیت به سایت باعث رمزگذاری شدن اطلاعات مبادله شده بین کاربر و سایت شما می‌شود و جلوی هک و سو استفاده را می‌گیرد.

استفاده از این قابلیت برای سایت‌هایی که تبادلات مالی و فروش کالا دارند، بسیار ضروری است. شرکت گوگل استفاده از آن را به عنوان یک امتیاز مثبت در رتبه بندی سایت پیشنهاد کرده است.

 

اصطلاحات رایج در زمینه دامنه

22 – دامنه (Domain):

دامنه، همان نام سایت شما است. نام دامنه، آدرسی است که کاربران در اینترنت، می توانند از طریق آن، به سایت شما دسترسی داشته باشند.  نام دامنه می تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد. همچنین می تواند از پسوندهای مختلف نام دامنه، مانند .com ، .net  و غیره استفاده کند. نام دامنه باید قبل از استفاده از دامنه ثبت شود. هر نام دامنه منحصر به فرد و یکتاست. هیچ دو وب سایتی نمی توانند نام دامنه یکسان داشته باشند.

 

23 – پارک دامنه (Parked Domain) :

پارک دامنه یکی دیگر از اصطلاحات رایج در میزبانی وب است. برای هر پلن میزبانی وب شما یک دامنه خریداری می‌کنید و با قابلیت پارک دامنه شما می‌توانید تعداد بیش‌تری دامنه روی همین هاست فعال کنید که کاربر با وارد کردن هریک از آن‌ها به سایت اصلی شما هدایت می‌شود.

 

24 – زیردامنه (Sub domain)  :

گاهی نیاز است برای سایت خود بخش‌هایی برای اهداف آموزشی یا اضافه کردن بخش جدیدی به سایت ایجاد کنید. برای مثال می‌خواهید برای سایت خود انجمن یا فروشگاه ایجاد کنید.

برای این کار می‌توانید یک زیردامنه ایجاد کنید که به صورت xxxx.domain.com است و به جای ستاره می‌توانید هر اسمی که دوست داشتید را قرار دهید. به عنوان مثال shop.domain.com که این زیردامنه به پوشه ای به همین نام متصل است و می‌توانید فایل‌های اجرایی مربوطه را در آن قرار دهید.

مطالبی که مطالعه کردید، رایج‌ترین اصطلاحات در میزبانی وب هستند که تمامی شرکت‌ها در معرفی پلن‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

شرکت فراکارانت افتخار دارد با دو دهه سابقه و میزبانی هزاران سایت در داخل و خارج از کشور مشاور شما در طراحی سایت و میزبانی وب باشد.

در پایان اگر احساس می کنید سوالاتی دارید که در این مقاله پاسخ آن وجود ندارد می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید  تا در کوتاه‌ترین زمان به شما پاسخ دهند.

 

سایر مقالات مرتبط

خرید کدام پلن هاست برای شما مناسب است؟

راهنمای انتخاب هاست مناسب

نحوه دریافت گزارشات مصرف هاستینگ

نمایندگی حجمی هاست reseller

آموزش کنترل پنل مدیریتی plesk

16 نکته قبل از خرید هاست

انواع پلن هاست

 

جهت آشنایی بیش‌تر با خدمات و محصولات فراکارانت مشاهده صفحات زیر توصیه می‌شود:

 

مقایسه پلان های هاست    مقایسه پلان های طراحی سایت        مقایسه پلان های پشتیبانی       مقایسه پلان های بسته خدمات امنیت SSL     نمونه کارهای طراحی سایت        

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط عمومی 24 بهمن 1394


whatsapp

برای طراحی سایت نیاز به کمک دارید؟

closewhatsapp
onewhatsapp

سلام خوش آمدید!
برای ارائه خدمات بهتر در زمینه طراحی سایت و سئو مشاوران ما در واتس اپ در خدمت شما هستند.

فهرست